Jaký je rozdíl mezi Netflixem a Disney+? Z pohledu celkových finančních čísel zatím stále markantní, pokud však jde o uživatelskou politiku, zde se odlišnosti postupně umazávají. Že prvně jmenovaná streamovací platforma bude zdražovat a zavede reklamy, se již nějakou dobu ví. Že tak učiní i společnost, kterou před dlouhými 99 lety založili bratři Walt a Roy Disneyovi, je čerstvou novinkou.
Vedení firmy to oznámilo u příležitosti zveřejnění finančních výsledků za třetí kvartál fiskálního roku 2022 (od dubna do července). Ten byl přitom čistě z hlediska počtu nových předplatitelů velmi povzbudivý. Službu Disney+, kterou si lze od poloviny letošního června objednat i v Česku, si během uvedených tří měsíců pořídilo celosvětově na 14,4 milionu nových uživatelů. Tím se počet jeho předplatitelů navýšil na aktuálních 152,1 milionu, tedy víc, než jak předpovídali analytici. Podle odhadů odborníků se měla divácká základna prozatím zastavit na číslu 147 milionů.
Aby toho nebylo málo, dosáhla společnost Disney během uplynulého fiskálního kvartálu na jeden poměrně významný milník. Dohromady totiž všechny její streamovací platformy, tedy zmíněný Disney+, sportovní EPSN+ a ,dospělácká‘ služba Hulu, překonaly co do počtu uživatelů dosavadního krále tohoto trhu, službu Netflix. Ta měla podle nejnovějších údajů zveřejněných v polovině července 220 milionů uživatelů. Disney jich aktuálně eviduje o jeden milion více.
Tuto skutečnost přivítaly akciové trhy s nadšením. Bezprostředně po jejím zveřejnění se dle webu CNBC jejich hodnota navýšila o šest procent. V době psaní tohoto článku pak byly, jak uvádí server Trading Economics, k dostání v ceně 122,1 dolaru (2906 korun) za kus.
Miliardová ztráta
Povzbudivý nárůst diváků haní v případě Disneyho streamovacích platforem fakt, že jako takové se stále nacházejí ve ztrátě – a nějaký čas ještě nacházet budou. V souhrnu za všechny tři služby dohromady činila ve třetím fiskálním čtvrtletí ona ztráta částku 1,1 miliardy dolarů (26,2 miliardy korun). Ani v tomto případě se tedy analytici se svými odhady netrefili, byť tomu tentokrát bylo přesně naopak. Dle jejich predikcí měla být ztráta o zhruba 300 milionů dolarů (v korunách 7,15 miliardy) nižší.
Vedení společnosti nelichotivé hospodářské výsledky obhajuje argumentem vyšších nákladu na tvorbu vlastní produkce. Současně se nechalo slyšet, že v červených číslech Disney ještě chvíli setrvá. Ziskovou by se firma, respektive její segment streamovacích služeb, měla stát teprve v roce 2024.
Společnost, jejíž celkové výnosy dosáhly na 21,5 miliardy dolarů (511 miliard korun), byla též nucena přehodnotit plánovaný růst své divácké základny na následující měsíce. Do inkriminovaného roku 2024 by se počet uživatelů jejich hlavní streamovací platformy Disney+ měl navýšit na 215 až 245 milionů předplatitelů. Před dvěma lety přitom doufala, že to bude mezi 230 a 260 miliony.
Kdo chce platit stejně, musí skousnout reklamy
Zdaleka nejzásadnější novinkou, kterou si společnost pro své akcionáře, a především uživatele připravila, je chystané zdražování. To bude poměrně markantní, ač se v první řadě bude týkat výhradně předplatitelů v USA. Místo současných 7,99 dolaru měsíčně bude Disney+ od 8. prosince letošního roku stát o tři dolary více. To znamená zdražení o 38 procent.
Pakliže by diváci chtěli za službu platit stejně jako doposud, musejí se spokojit s tím, že společně s desítkami seriálů, filmů a další původní tvorby jim Disney naservíruje i porci reklam. Tím tak firma opět následuje, ba dokonce předbíhá svého velkého konkurenta v podobě Netflixu, který hodlá levnější předplatné s reklamami představit začátkem příštího roku.
Zda, potažmo kdy bude muset mezi ,reklamní‘ a ,bezreklamovou‘ verzí Disney+ vybírat i český divák, je v tuto chvíli nejasné. Měsíční předplatné služby, která se v uplynulých měsících mohla pochlubit například velmi povedenou sérií o Obi-Wanu Kenobim ze světa Star Wars, aktuálně vyjde na baťovských 199 korun. V rámci ročního předplatného je třeba počítat s částkou 1990 korun.