Myslíte si, že odchod Vratislava Kulhánka z výkonné funkce ve Škodě Auto ovlivní směr dalšího rozvoje našeho největšího podniku?
- Ano 20,9 %
- Ne 70,9 %
- Nevím 8,2 %
Loutka v rukou Wolfsburgu, nebo prospěšný a charismatický šéf? Pohledy na přesun Vratislava Kulhánka z postu předsedy představenstva na pozici předsedy dozorčí rady ve Škodě Auto se v reakcích respondentů Manažerského barometru výrazně odlišovaly. Přesto je výsledek jednoznačný: změny v nejvyšším vedení se na řízení mladoboleslavské automobilky projeví minimálně. K tomuto závěru dospělo přes sedmdesát procent ředitelů.
Nakonec totiž nerozhoduje osobnost ředitele, ale charakter společnosti. „U tak velké firmy, jako je Volkswagen, by odchod manažera neměl automaticky znamenat zásadní změny ve strategické orientaci. Může dojít ke změnám ve vztahu na centrálu nebo k drobnějším úpravám interní pozice automobilky, ale nic převratného bychom neměli očekávat,“ domnívá se jeden z účastníků ankety týdeníku EURO. Další ředitel s ním tento názor sdílí: „Škoda Auto nestojí na jednom manažerovi, byť by byl sebelepší. Každý je nahraditelný, jen za nestejných podmínek, zejména platových. Možná je to trochu morbidní, ale přiznejme si, že každý hřbitov je vlastně plný lidí, kteří si mysleli, že jsou nenahraditelní.“ Následující příspěvek se nesl ve stejném tónu: „Domnívám se, že jedinec, byť charismatický, jen těžko ovlivní rozhodovací procesy nadnárodního kolosu, jako je VW, takže ani odchod Vratislava Kulhánka se na dalším rozvoji Škody Auto nijak zásadně neprojeví.“
Mnozí z ředitelů proměnu strategie automobilky neočekávají, neboť soudí, že Vratislav Kulhánek směr Škody stejně neurčoval. „Kulhánek tam přece nikdy nic neřídil, všechno má v rukou laskavý strýček Volkswagen,“ odpověděl jeden z nich. Jiný připojil, že „jeho role se dramaticky přeceňovala, protože ve skutečnosti byla téměř formální“, další použil slova „politicko-reprezentativní“.
Část manažerů má naopak za to, že Vratislav Kulhánek bude mít možnost utvářet budoucí podobu firmy přinejmenším stejně intenzivně jako dosud. „Rozvoj podniku není možný bez projednání v dozorčí radě a vzhledem k tomu, že pan Kulhánek bude jejím předsedou, kontinuita dalšího rozvoje zůstane zachována. Výkonnou funkci přebírá navíc de facto zástupce pana Kulhánka, a protože na rozvoji podniku delší dobu spolupracovali, museli mít v zásadních věcech shodný názor,“ upozornil jeden ředitel.“Jinou otázkou je, zda osobu pana Kulhánka jako vynikajícího manažera dokáže jeho nástupce plně nahradit ve vztahu k řízení podniku,“ dodal však. Podobně se vyjádřil i jeho kolega: „Z funkce předsedy dozorčí rady může ovlivňovat směr rozvoje Škodovky ještě lépe než dosud.“
Ti, kteří se domnívají, že proměna přece jen nastane, se obávají nárůstu závislosti české automobilky na koncernu VW. „Zdá se, že Volkswagen už má dost neustálého handrkování s někým, kdo má vlastní názor na rozvoj Škody, a chce mít za šéfa někoho, kdo bude na slovo poslouchat,“ domnívá se jeden z manažerů. Svůj názor podporuje argumenty: „Po rozhodnutí o vyplacení dividendy je to další signál o tom, že mateřský VW na tom není moc dobře a že jeho akvizice mu ubírají marže. Obávám se, že Škoda na tom od nynějška bude hůře z hlediska samostatnosti i možností další expanze, byť to nebude den ze dne, ale postupným procesem.“
„Změna šéfa Škody určitě má za cíl změnit směr dalšího vývoje, jinak by ji nedělali,“ soudí jiný ředitel. Autor další odpovědi se zároveň zamyslel nad tím, jakým směrem by se v budoucnu mohla mladoboleslavská značka vydat: „Prostě zavádějí nový model řízení, centrální management. Myslím, že pan Kulhánek jim stejně dost podléhal. S Němci totiž vydrží jenom přizpůsobivý člověk. Současný kanibalismus značek v rámci VW Group byl asi nesmysl a je třeba to měnit a hlídat si to globálně. Otázkou je, jestli teď Škodu nepoženou do nižšího segmentu. Třeba Superb je dobré auto, moc dobré, předčí Volkswagen Passat a oni to vědí.“
Podrobně se ke strategii německého koncernu vyjádřil také jiný manažer, přestože Škodě v jeho rukou slibnou budoucnost nepředpovídá: „Škoda má hrát prestižní druhé housle, aby orchestr Volkswagenu jako celek držel pevně melodii v rozvinutém aranžmá všech nástrojů (všech filiálek) v jedněch rukou. Vedení Volkswagenu otipovalo Čechy na bezkrevné pracanty a určilo Škodě strategii solidního konzumního auta pro široké vrstvy. Smetana v podobě lepších motorů a technických fines zůstane ve Wolfsburgu, něco ukáplo i Španělům. Ibiza mohla dostat 1,8 turbo i pro sériové vozy, Fabia se stejným podvozkem ne. Dokonce pro sportovní Fabii RS přidělil Wolfsburg nesmyslný diesel 1,9, který zpřevodovali tak, že vůz trhá kostky při průjezdu vesnicí, ale na české dálnici s kopečky neudrží plnou rychlost a vadne. Stejný osud stíhá i Superb. Vyvzdorované dítě zastínilo Passat, a je zle. Jednoduše se musí přidusit, zastavit jeho expanze. A to se stane, ať tam bude Vratislav Kulhánek, nebo jiné jméno.“
Odpovídalo 86 manažerů