Klasika, která pálí i výrobce sporáků: silná koruna a nedostatek lidí
Jsou dva, oba mladí muži. Ráno přijdou do laboratoře, zadělají těsto na buchty s povidly a celou pracovní dobu se točí kolem sporáku - sledují, jestli jsou buchty stejnoměrně upečené ze všech stran. Jsou zaměstnanci velkého průmyslového závodu a živí se také tím, že v práci sepisují návod a recepty pro hospodyňky. Že to zní divně? Stačí doplnit název Mora a vše je jasné. V polovině letošního roku vyjedou z továrny v Hlubočkách-Mariánském Údolí, usazeném jedenáct kilometrů od Olomouce, sporáky páté generace. Jejich výrobce Mora Moravia slibuje další posun v kvalitě, větší uživatelský komfort a modernější design. Za novou generací sporáků stojí především vývojáři v Moře a designéři ve slovinském Velenje, kde sídlí koncern Gorenje Group. Jeho součástí je moravská firma od roku 2005, rok nato se transformovala z akciové společnosti na společnost s ručením omezeným, aby se právní subjektivitou neodlišovala od ostatních celkem 57 dceřiných firem slovinské matky. Jejich prostřednictvím má koncern s loňským obratem 1,3 miliardy eur zastoupení v sedmdesáti zemích.
Gorenje z Hluboček
Kdo dá při výběru nového sporáku před Morou přednost značce Gorenje, může se mu beztak dostat do ruky spotřebič vyrobený v Hlubočkách. Montují tam sporáky pod více značkami, kupříkladu Sidex a Körting. Loni jich dohromady vyexpedovali přes 383 tisíc, plán na letošek počítá s překročením hranice čtyři sta tisíc kusů. V Česku zůstává přes dravou zahraniční konkurenci královnou Mora, tradiční značka vévodí trhu s kompletní varnou technikou, to znamená se samostatnými sporáky a vestavnými spotřebiči - varnými deskami a troubami.
Obrat a zisk společnosti Mora Moravia se od roku 2004 snižují a pokles naplánovala mateřská Gorenje i na letošek. Že by utiskovala moravskou dceru ve prospěch vlastní značky? „Určitě tomu tak není. Ekonomické výsledky jednotlivých let se nedají plně srovnávat, stále probíhá restrukturalizace a integrace Mory do koncernu. Rozdělují se funkce a naše firma se profiluje jako výrobní jednotka koncernu, veškerý prodej přechází na dceřinou společnost Gorenje Praha,“ vysvětluje generální ředitel Mora Moravia Vítězslav Růžička. Jak dodává, neporovnatelnost čísel vychází i z širší činnosti podniku před příchodem strategického partnera: „Vedle vlastní výroby jsme nakupovali i jiné bílé zboží a prodávali pod značkou Mora.“ Plné začlenění tuzemské továrny do Gorenje se má završit během jednoho či dvou let.
Ač to zvenčí na první pohled není tolik vidět, do fabriky v Hlubočkách jdou ročně investice kolem jednoho a půl až dvou milionů eur, vyčísluje Růžička. Peníze totiž směřují především do zvýšení produktivity práce, do technologií a ekologie. Přínosem pro modernizaci i životní prostředí je například prášková linka ve smaltovně, která v minulém roce nahradila linku postavenou na mokrém principu.
Varný trend
Ve výrobním programu továrny, která vyrostla v Mariánském Údolí na základech železáren z roku 1825, stoupá takřka geometrickou řadou podíl sklokeramických desek. V letošním roce jich mají linky vypustit téměř třicet tisíc. „Tento sortiment chceme výrazně rozšiřovat. Je to trend ve vaření, což vidíme i na více než pětinovém meziročním růstu v prodeji varných desek,“ hodnotí Růžička. Loni přišla Mora na trh s indukčním ohřevem, úsporným a rychlým způsobem vaření, při němž se zahřívá pouze dno hrnce či pánve. Proto se jeho image představuje slovním spojením „studené“ teplo. Nabídku varných desek obohatila hlubočská fabrika i netypickým tvarem úzkého obdélníku, na němž jsou varné zóny zasazené vedle sebe. Výrobní sortiment doplňují plynová topidla, což je sezonní zboží a do jeho odbytu je obtížnější se trefovat. Protože z předloňské výroby zůstalo množství topidel ve skladech, v minulém roce továrna utlumila jejich produkci téměř na třetinu.
I přes stoupající oblibu varných desek zůstávají nosným výrobkem Mory klasické sporáky, z nichž se více než polovina vyváží, především do koncernové sítě. „Našimi důležitými zákazníky jsou Rusko, Ukrajina, Slovensko, Maďarsko. Významně roste prodej na ruském trhu, kam jsme vstoupili prostřednictvím Gorenje před dvěma lety. Velké dodávky odcházejí také do Anglie, prodáváme do Německa, Izraele, do balkánských zemí,“ vyjmenovává Růžička důležité odbytové destinace z celkové třicítky zemí, kde se výrobky z Hluboček prodávají. Vezou-li kamiony sporáky do Velké Británie, nesmí v nich chybět gril, aby Angličané mohli posnídat nezbytný toast. Jeden dlouholetý rakouský odběratel zásobující oblast kolem Vídně si zase potrpí na dodatečný kohout pro uzavření přívodu plynu.
Gorenje Praha prodává, tudíž i sestavuje prodejní plán. „Na rozdíl od dovážených značek můžeme pružněji reagovat na výkyvy na tuzemském trhu a urychleně vyrobit žádané zboží. To je značná výhoda,“ zdůrazňuje ředitel Mory. Z dřívější zkušenosti se zahraničními dodavateli ví, že jejich odezva na aktuální poptávku obvykle trvala několik měsíců.
Koruna a lidi
Tržby 1,56 miliardy korun, zisk 35,8 milionu korun, průměrný počet zaměstnanců 862, devítiprocentní podíl v prodeji sporáků na evropském trhu a vývoz 81 procent produkce – to jsou plánované ukazatele společnosti Mora Moravia pro letošní rok. Při takovém rozsahu exportu pochopitelně nepřichází vhod posilující koruna. „V eurozóně bychom byli nejraději hned zítra, už i proto, že v ní je Slovinsko, a tím i naše mateřská firma. Kurz nám působí obrovské problémy, ale není to jen vůči euru, velký vliv má na nás při významném vývozu do Anglie také libra,“ konstatuje ředitel Růžička. Dodává, že s dozvuky silné koruny se snaží bojovat vlastními silami, hlavně optimalizací nákladů. „Jenže zdražují i suroviny – plechy a barevné kovy, které nakupujeme v tuzemsku, po celé Evropě, v Číně či Turecku. Všichni významní hráči se otáčejí směrem k Číně, aby zlevnili výrobu. Ale v našem případě to není jednoduché, protože máme dosti specifické požadavky,“ poznamenává.
Nejsou lidi, může stejně jako mnoho tuzemských firem potvrdit také šéf fabriky v Hlubočkách. Má to o to složitější, že dělnické profese potřebuje posílit od srpna do konce listopadu, aby závod rozšířil výrobu pro špičku v odbytu bílé techniky. „Sháníme brigádníky přes agentury, které k nám posílají většinou Slováky a Poláky. Situace na trhu práce je ale rok od roku horší,“ porovnává Růžička. U firem v okolí, omezují-li výrobu, si dopředu zamlouvá nepotřebné pracovníky. „Potíž je většinou v tom, že nejsme v Olomouci,“ konstatuje ředitel průmyslového podniku, který patří k největším v kraji. Věří, že Mora bude dál růst díky silnému partnerovi, s nímž český šéf našel společnou slovinskou řeč. Jen si musí dát pozor na jazyk, aby se za nevinné slovo v češtině, které ve slovinštině už nevinně nezní, nedočkal reakce stejně chladné, jako je naplno zapnutá indukční varná deska.
BOX:
Trojnásobně populární
Známost značky, kvalita a prodej vynesly Moru na první příčky všech tří žebříčků ve spotřebitelské anketě, kterou loni na podzim uskutečnil Q Magazín. Při on-line hlasování o kvalitě sporáků klikl na Moru dvojnásobný počet českých spotřebitelů v porovnání s druhým výrobcem AEG. Třetí Elektrolux získal dvanáct procent hlasů a čtvrté Gorenje jedenáct procent. Průzkum také zjistil, že při výběru sporáku má s 61 procentem největší váhu spotřeba energie, rozhodování dle ceny má důležitost téměř stejnou (šedesát procent).
BOX:
Produkce Mora
Výrobek*2003*2004*2005*2006*2007*2008-plán
Sporáky*324 715*349 973*361 985*396 436*383 239*401 151
Sklokeramické desky*2 948*5 396*12 605*15 576*22 323*28 810
Plynová topidla*0*0*13 500*22 436*8 313*20 055
BOX:
Kolik sporáky navařily
Ekonomické výsledky (v tisících korun)
Rok*Tržby*Zisk
2004*3 143 985*44 088
2005*1 947 822*66 117
2006*1 977 152*53 290
2007* 1 823.809*41 441
2008+*1 600 000*35 800
Pozn.: + plán na letošní rok
Praporek: Investice ve výši až dvou milionů eur ročně jdou hlavně do zvýšení produktivity práce, technologií a ekologie