Firma Student Agency (SA) podala ke Krajskému soudu v Brně žalobu proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který firmě uložil více než pětimilionovou pokutu za nízké ceny. Pouze jsme reagovali na vývoj trhu stejně jako konkurence, řekl v pondělí Mediafaxu mluvčí SA Aleš Ondrůj.
Foto: Profimedia.cz
Úřad pokutoval společnost Student Agency za zneužití dominantního postavení na trhu poskytování služeb veřejné linkové osobní autobusové dopravy na lince Praha – Brno. Firma podle ÚOHS použila nepřiměřeně nízké, tzv. predátorské ceny, když před více než třemi lety snížila ceny kreditových jízdenek za jednosměrnou přepravu na 50, později 95 Kč. SA ale podle svého vyjádření pouze reagovala na ceny firmy Asiana, která jezdila také za 50 korun.
“Pro kvalifikaci protisoutěžního jednání společnosti Student Agency byl podstatný úmysl vyloučit konkurenční společnost Asiana z tohoto trhu. Úřad tedy nepokutoval společnost Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu,“ vysvětlil již dříve Mediafaxu místopředseda ÚOHS Michal Petr.
Nízké ceny pro vybrané jízdenky stanovené společností Asiana měly podle ÚOHS zaváděcí charakter. Měly být snahou upozornit zákazníka na nově vstupujícího soutěžitele na trasu Praha-Brno. “Navíc se společnost Asiana jako vstupující soutěžitel nenacházela v dominantním postavení, její jednání proto nepředstavovalo porušení soutěžního práva,“ dodal Petr.
Student Agency však s ÚOHS nesouhlasí. “Podle antimonopolního úřadu jsme nebyli oprávnění reagovat na cenové nabídky konkurence a neměli jsme snížit ceny svého jízdného. Pokuta je daní za to, že jsme nabídli svým zákazníkům výhodnější nižší cenu stejně jako konkurence,“ uvedl Ondrůj.
Rozhodnutí ÚOHS bere jako křivku také zakladatel a majitel Student Agency. “Nikdy se nevzdáme našeho práva bojovat o zákazníka kvalitní službou a nízkými cenami. Žádný úřad, ani ten, který má v popisu přesný opak, nemůže narušovat volnou soutěž konkurenčních subjektů tím, že vydá úřední rozhodnutí, kterým poškodí zákazníka, aby ve svém důsledku hájil individuální podnikatelské zájmy konkurenčního stěžovatel,“ řekl majitel SA Radim Jančura.
ÚOHS totiž vedl celé řízení proti SA právě na základě podnětu společnosti Asiana.
SA podává ke Krajskému soudu v Brně žalobu hned z několika důvodů. “Úřad chybně vymezil relevantní trh pouze na autobusové spoje. Ve zkoumané době navíc České dráhy nabídly na stejné trase ještě nižší jízdné za 35 korun, přesto úřad odmítl tuto cenovou nabídku vzít v potaz a jakkoliv proti ní zakročit. Nás naopak potrestal za nízkou cenu a kvalitu služeb,“ uvedl Ondrůj s tím, že ÚOHS použil nadstandardně kvalitní služby Student Agency jako přitěžující okolnost, jež zákazníky vede k loajalitě, která je z pohledu úřadu údajným problémem pro volnou soutěž.
Podle mluvčího vytvořil ÚOHS precedent, kdy větší dopravce nemá možnost na vývoj trhu reagovat akční cenovou nabídkou ani v omezeném rozsahu. „Zákazníci nemají možnost dočkat se akčních nabídek, čímž se dostávají do cenové pasti,“ vysvětlil Ondrůj.