Výroční zpráva společnosti Accenture předpovídá šest technologických trendů, které budou mít zásadní vliv na podnikovou sféru a mohou IT společnostem přinést vyšší zisky.
Foto: Profimedia.cz
Podle nové studie společnosti Accenture budou přední IT společnosti těžit z nových zdrojů příjmů, založených na kontextově orientovaných službách – nově nastupujícím technologickém trendu agregace reality a digitálních dat s cílem porozumět zákazníkům a poskytnout jim komplexní spotřebitelskou zkušenost.
Studie Technology Vision 2012 společnosti Accenture – výroční přehled nejzásadnějších nastupujících technologických trendů, o nichž Accenture předpokládá, že budou mít největší dopad na podnikovou sféru – uvádí kontextově orientované služby jako jeden ze šesti klíčových trendů. Accenture se zkoumání a předpovídání budoucích technologických trendů věnuje již více než deset let.
Accenture odhaduje, že prudký nástup kontextových služeb je otázka bezprostřední budoucnosti. Umožňuje jej konvergence a zároveň snadný přístup k množství zdrojů kontextových informací, včetně prudkého vzestupu využívání chytrých telefonů, rozvoje cloud computingu, masového využívání sociálních sítí a vývoje výkonných nástrojů pro agregaci a analýzu různých forem dat.
„Ředitelé IT a vysocí IT manažeři, kteří již kontextová data začali využívat k dosažení lepšího pochopení preferencí zákazníků a jejich zvyků, ve svých společnostech, získávají pozice strategických hráčů,“ řekl Gavin Michael, ředitel společnosti Accenture pro technologické inovace. „Dokáží efektivněji spolupracovat s prodejem a marketingem a využívat kontextové služby k vytvoření nových příjmů a tím svým společnostem přináší větší hodnotu.“
Příkladem může být cestovní kancelář, která v síti Twitter vyhledává zmínky o chystaných cestách. Kancelář posléze upozorní hotely v lokalitě, kam daný klient míří. Výhodou pro klienta je, že hotel mu – opět prostřednictvím Twitteru – může nabídnout lákavou slevu. Hotel tak může potenciálně získat nového zákazníka. Dalším příkladem by mohla být skupina mobilních operátorů, experimentujících s technologií, která automaticky deaktivuje telefony řidičům a umožňuje jim tak předejít porušení zákona omezujícího manipulaci s telefonem při řízení.
Podle výroční zprávy Accenture spočívá zásadní rozdíl v tom, že současné technologie nyní usnadňují rychlou agregaci dat z různých zdrojů a nabízí nové pohledy, které uživatelům umožní získat hlubší a cennější zážitky.
K dalším trendům uvedeným ve studii Accenture Technology Vision 2012 patří:
Konvergence datových architektur: S růstem významu dat pro většinu podniků jako stále cennějšího aktiva, bude využití jejich hodnoty vyžadovat změnu datové architektury a přemostění mezi starými a novými databázemi a systémy. Nejde ovšem pouze o nárůst objemu dat, s čím se podniky budou muset vyrovnat. Nezbytný je vývoj nových datových architektur, které umožní efektivní zpracovávání strukturovaných i nestrukturovaných informací. Vytvoření správné architektury navíc představuje klíčový základ pro podporu dalšího trendu souvisejícího s daty – aby data mohla generovat nové zisky, je třeba je mnohem jednodušeji sdílet.
Studie Accenture předpovídá, že jak budou datoví architekti postupně přijímat skutečnost, že relační databáze už nejsou jediným dostupným nástrojem, dojde k přeskupení struktury databází tak, aby byly schopné zpracovávat nestrukturovaná data.
Industrializované datové služby: V souvislosti s trendem v oblasti datových architektur studie uvádí, že skutečná hodnota dat – jak v rámci podniků, tak mimo ně – se projeví, jakmile budou bez omezení data sdílena. Aby to bylo možné, data se vydělí od aplikací a nebudou ani vlastněna jednou konkrétní společností. Podle studie jsou proto nutné nové přístupy ke správě dat.
V průběhu několika let si podle Accenture přední IT společnosti osvojí způsoby správy dat nutné k nalezení správné rovnováhy mezi regulacemi a svobodou pro jejich data, založené na jasné realizaci skutečné hodnoty dat. Tyto společnosti začnou uvažovat o možnostech industrializace sdílení dat.
Sociálně orientované IT: Studie zjistila, že sociální média již pro firmy nebudou pouhými přílepky k jejich marketinkovým kanálům. Stávají se silnými katalyzátory, které mění způsob, jakým zákazníci, zaměstnanci a partneři používají technologie ke komunikaci s okolním světem. Většina podniků tuto skutečnost teprve potřebuje uchopit a téměř žádné zatím sociální média nevyužívají naplno.
Pružnost PaaS architektury: Přední IT společnosti, které zkouší zvolit architekturu PaaS (platforma jako služba), protože se domnívají, že bude úspěšná, nebo vnímají platformy poskytované jako služba pouze jako opatření pro úsporu nákladů, pravděpodobně nemají úplnou představu o možnostech PaaS. Studie naopak zdůrazňuje důležitost pružnosti této platformy v souladu s životaschopností na trhu a zaměření se na sadu doplňkových obchodních služeb poskytovaných stejným dodavatelem.
Studie předpovídá, že poskytovatelé PaaS architektury budou častěji nabízet tři další komponenty: opakovaně využitelné obchodní služby, integrační dovednosti a možnosti rozšíření. Poznamenává také, že každá platforma bude muset nabídnout bohaté a robustní možnosti správy a infrastruktury.
Řízené analytické zabezpečení: Společnosti jsou dnes více propojeny než kdy dříve – nejenom prostřednictvím internetu a mobilních zařízení, ale i pomocí dalších netradičních cest, především ve fyzickém světě. Zároveň došlo k nárůstu rizik a mění se i způsob, jakým společnosti rizika vyhodnocují. Datacentrický pohled na zabezpečení a zajištění ekvivalentního analyticky orientovaného zabezpečení pomáhá s těmito riziky bojovat.
„Studie Accenture Technology Vision 2012 představuje více než jen zběžný pohled do blízké budoucnosti,“ dodal Gavin Michael. „Věříme, že trendy, které jsme rozpoznali, nesou potenciál k zásadní změně podoby IT v podnicích a že přední IT společnosti, které tyto trendy přijmou za své, získají strategickou výhodu.” Bližší informace o studii Technology Vision 2012 společnosti Accenture najdete na adrese: www.accenture.com/technologyvision.