Zarputilost Němců je neuvěřitelná. Po čtyřiceti letech se jedné tamní automobilce neomrzelo vyrábět supersportovní vozy s motorem vzadu, a navíc tvrdošíjně trvá na označení 911. Odlišit starší modely od novějších ale musí, takže každý další nese ještě jedno trojčíslí. Ten, který se začal prodávat letos v červenci, je verze 997.
Design nového porsche se vrací k verzi 993 z devadesátých let. Stejně ale již dávno leží mimo jakákoli časová měřítka. Hlavní novinkou je šestiválcový motor o objemu 3,8 litru, určený speciálně pro verzi Carrera S. Maximální výkon 350 koní, zrychlení z nuly na stovku za 4,8 a na dvoustovku na 16,5 vteřiny, nejvyšší rychlost 293 kilometrů za hodinu. Výstižnější charakteristiku asi najít nelze.
Na novou devětsetjedenáctku ale čeká konkurence nabroušenější víc než kdy dříve. Lamborghini a Ferrari jsou v oslnivé formě, s novinkami v oblasti luxusních sporťáků přišly letos Bentley nebo Aston Martin. Když je na výběr tolik modelů s natolik odlišnými individuálními rysy, kultovní statut německého vozu už nemusí být rozhodující.
Ať se to zdá jakkoli paradoxní, Porsche drží mezi nejziskovějšími automobilkami sportovně užitkové Cayenne, kvůli němuž ji tolik příznivců kritizovalo. S tržní kapitalizací ve výši dvanácti miliard dolarů je automobilka jen o málo horší než koncern Volkswagen se sedmnácti miliardami. Ten má sice patnáctkrát vyšší tržby, avšak zisk pouze dvojnásobný.
Za dva roky přijde na trh devětsetjedenáctka také ve verzi turbo. Bude mít víc koní, bude rychlejší a bude zběsilejší. A je jedno, jestli na její vývoj Porsche vydělá výrobou traktorů nebo distribucí varovných letáků o nebezpečnosti rychlé jízdy.