Jedny z nejstarších fungujících aerolinií světa, nizozemské
KLM, spustily loni ke svému stoletému výročí od založení novou
mediální kampaň, jež má zdůrazňovat odpovědné létání. To
znamená, že by zákazníci měli zvážit, zda je jejich let
skutečně nezbytný. Jako variantu doporučují i cestu vlakem.
Odpor proti létání, za které by se lidé měli stydět (flygskam), propaguje klimatická aktivistka Greta Thunbergová. Podle webu Světového ekonomického fóra tento apel už zabírá a mění mezinárodní osobní dopravu.
Kromě
vysokorychlostních vlaků je stále oblíbenější variantou
využití nočních lůžkových nebo lehátkových vlaků. V této
službě vidí železniční přepravci vhodnou variantu, jak alespoň
část zákazníků odebrat leteckým společnostem.
Expertka na dopravní infrastrukturu Enrica Papaová z britské University of Westminster uvedla, že v letech 2009 až 2018 se nabídka nočních vlaků v rámci zemí EU snižovala. Proto bylo pro hodně lidí jedinou variantou využít leteckého spojení.
Odpoutejte se, prosím. Vlak na pražské letiště dojede v roce 2028
Příležitost vycítily například rakouské dráhy ÖBB, které opětovně vypravují noční vlaky Nightjet z Vídně do Bruselu. Navazují na spoje, které zrušily v roce 2003. Dráhy tvrdí, že produkce skleníkových plynů na jednoho pasažéra je desetkrát menší než v případě použití letadla.
Ve Spojeném království se chystá obnovit provoz nočních vlaků společnost Great Western Railway. Skotské dráhy zase nabízejí spojení Caledonian Sleeper, jež nabízí noční vlaky mezi skotskými městy a Londýnem. Do vlaků investovala 150 milionů liber (4,4 miliardy korun).
Také švédská vláda po nátlaku veřejnosti slíbila, že zavede noční vlakové spoje do evropských měst. Například z Malmö do Kolína nad Rýnem nebo Paříže a Londýna. První spoje by měly vzniknout v roce 2022.
Nástup zelených pasažérů
Odborníci
na dopravu podle Papaové
v poslední době identifikovali takzvané „ekologické
cestovatele“, kteří se snaží cestovat udržitelným způsobem.
To znamená, že se budou snažit omezovat létání na minimum.
Zejména
pokud jde o cesty v rámci volného času, mohou lidé preferovat
noční vlaky.
Na
druhou stranu ale roste obliba v rámci Evropy nízkonákladových
leteckých spojů. Pokud chce Evropská unie snižovat produkci
skleníkových plynů, bude muset přistoupit k dotacím pro
rozšíření a modernizaci železnice, navrhla Papaová.
Přečtěte
si také:
Po
miliardové opravě do haly zatéká. Hlavní nádraží čeká další
rekonstrukce
Rekonstrukce
haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila. Účet je o 127
milionů vyšší
Praze vznikne nová čtyřkolejná železnice, vlaky budou jezdit
rychleji
úseků rychlodráhy vznikne ve zrychleném režimu, stavět se má
začít do roku 2025