LODNÍ DOPRAVAŠkody v řádu desítek milionů korun způsobuje každoročně českým rejdařům nízký stav vody na dolním toku Labe, který znemožňuje provoz nákladní lodní dopravy mezi Českou republikou a sousedním Německem. Jen v loňském roce se tyto škody vyšplhaly na 110 milionů korun.
LODNÍ DOPRAVA Škody v řádu desítek milionů korun způsobuje každoročně českým rejdařům nízký stav vody na dolním toku Labe, který znemožňuje provoz nákladní lodní dopravy mezi Českou republikou a sousedním Německem. Jen v loňském roce se tyto škody vyšplhaly na 110 milionů korun. Doprava na Labi se letos poprvé zastavila na začátku prázdnin, kdy hladina řeky klesla ke 140 centimetrům, což je ponor většiny labských lodí. „Zatím registrujeme ztráty v několika milionech korun. Pokud však budeme muset poslat zaměstnance na nucené volno, dále porostou,“ hodnotí letošní rok jednatel společnosti Evropské vodní cesty (EVD) Lukáš Hradský. Z loňské ztráty způsobené suchem, která se podle údajů rejdařů vyšplhala až na 110 milionů korun, uznalo ministerstvo dopravy jen škody ve výši 82 milionů korun. Vláda pak pro účely odškodnění rejdařů uvolnila dokonce pouze 25 milionů korun. Ministerstvo dopravy je podle Josefa Kaisrlíka z odboru plavby a vodních cest připraveno o dalším odškodnění rejdařů jednat v případě, že bude řeka nesplavná déle než tři měsíce. Zatím tento stav trvá necelé dva měsíce. V Ústí nad Labem v současnosti stav vody kolísá pod hranicí 140 centimetrů. Nákladní lodní doprava je přitom v tomto úseku rentabilní u ponoru nákladních plavidel nad 140 centimetrů. N ové jezy na Labi, které by měly rejdařům pomoci, jsou přitom v nedohlednu. Řešením situace by byla výstavba dvou plavebních stupňů v Malém Březnu a v P rostředním Žlebu. Ty by totiž zajistily ponor 140 centimetrů minimálně 345 dnů v roce a ponor 220 centimetrů po 180 dnů v roce. Vláda již v únoru projednávala materiál o zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského je výstavba jezů na dolním Labi jednou z hlavních dopravních priorit vlády Stanislava Grosse. Právníci ministerstva dopravy ale tvrdí, že vláda podle platných zákonů nemůže v již probíhajícím územním řízení rozhodnout, zda je větším veřejným zájmem zajistit dopravu na Labi, nebo ochránit tamní přírodu.