* Jak dlouho se bude české pivovarnictví vzpamatovávat ze současného dění?
Dlouhodobou predikci znemožňuje mnoho neznámých. V tuto chvíli víme, že jen za prvních pět měsíců letošního roku klesne produkce českého piva meziročně o 1,5 až dva miliony hektolitrů, z čehož tři čtvrtiny jdou na vrub domácí spotřeby a čtvrtina je pokles exportu. Za celý rok 2020 je pak velmi pravděpodobné, že se výroba českého piva propadne na hodnoty, které jsme měli tak před deseti a více lety.
* Co se tehdy stalo?
Před deseti lety jsme zaznamenali poslední větší propad produkce, když stát skokově zvýšil spotřební daň na pivo o 33 procent. Tenkrát se produkce českého piva propadla řádově o milion hektolitrů, výrazně se zvýšil dovoz levného piva ze zahraničí a dodnes jsme se v domácí spotřebě nedostali na původní čísla. Je ale jasné, že letošní propad bude objemově ještě větší než tehdy.
* Balené pivo nyní řadu pivovarů zachraňuje před krachem. Poznamená to výhledově prodej sudového piva?
Prodej sudového piva dlouhodobě klesá. Zatímco před deseti lety dosahoval téměř 50 procent, vloni už to bylo pouze 35 procent. Tento trend je dlouhodobý a přítomný ve většině evropských zemí.
* Když mluvíte s pivovary, jakou pomoc by nyní uvítaly ze všeho nejvíc?
Pivovary už v řadě případů využívají vládní programy jako například Antivirus na kompenzaci části mzdových nákladů v provozech, které byly omezeny. Současně velmi uvítaly rychlou novelizaci zákona o spotřební dani, díky které nebudou muset platit daň z likvidovaného piva. V tuto chvíli je pro ně klíčové rychlé nastartování gastronomických zařízení. Pokud bude rozjezd pomalý, řada podniků to ani tak nezvládne a bude muset zavřít.
* A jaký byl loňský rok z pohledu českého pivovarnictví a sladařství?
Loňský rok byl úspěšný, celkový výstav piva vzrostl o 1,6 procenta na 21,6 milionu hektolitrů. Domácí spotřeba prakticky stagnovala na úrovni 16,6 milionu hektolitrů, export meziročně vzrostl o 4,5 procenta na celkových 5,4 milionu hektolitru. Nadále klesal podíl prodeje čepovaného piva v restauracích (ontrade), a to z předloňských 36 na aktuálních 35 procent.
* A co balené pivo?
Z pohledu obalů pokračuje růst oblíbenosti plechovek, i když pomalejším tempem než v předchozích letech - vloni rostl o osm procent. Ostatní obaly mírně klesají, nejvýrazněji pak PET láhve (o pět procent), od kterých některé pivovary začaly postupně ustupovat. Nadále roste také podíl ležáků, vloni dosáhl 51,8 procenta celkové domácí spotřeby. Mezi nejvýznamnější exportní trhy v loňském roce patřilo Slovensko, Německo, Polsko, Rusko a Maďarsko. •
Celkový výstav piva (v milionech hektolitrů)
Export českého piva (v tisících hektolitrů)
ZDROJ: ČESKÝ SVAZ PIVOVARŮ A SLADOVEN
O autorovi| Ondřej Stratilík • stratilik@mf.cz