Menu Zavřít

Rozšíření Suezu bude hotovo v červenci příštího roku. Opakování kolapsů podobných tomu z loňska však dle odborníků nezabrání

18. 1. 2022
Autor: Depositphotos
  • Správa Suezského průplavu (SCA) oznámila, že prohlubování, rozšiřování a prodlužování některých problémových úseků kanálu bude hotové v létě roku 2023

  • Podle jejího předsedy Usámy Rabieho by se díky úpravám druhého pruhu mělo do kanálu vejít o šest lodí více

  • Někteří experti jsou však s pohledem do budoucnosti skeptičtí. Bojí se totiž, že společnosti začnou do kanálu posílat ještě větší kolosy než doposud


Když jedna zaseknutá loď v Suezském průplavu dokáže způsobit potíže celému dodavatelskému řetězci, a v důsledku zapříčinit krachy některých firem, asi je něco špatně. Brzy uplyne rok od chvíle, kdy obří nákladní kolos Ever Given dlouhý jako Empire State Building najel na mělčinu a po šest dní blokoval další lodě, které se chtěly dostat na druhou stranu této frekventované vodní cesty. Okamžitě po katastrofě se Správa Suezského průplavu rozhodla podobným nepříjemnostem předejít a úzkou část kanálu rozšířit a prohloubit.

SCA ústy svého předsedy Usámy Rabieho v neděli oficiálně prohlásila, že bagrovací práce skončí příští rok v létě. „Projekt bude dokončen do 24 měsíců. Začali jsme v červenci 2021 a, dá-li Bůh, skončíme v červenci 2023,“ řekl Rabie na akci v Dubaji, citovala jej agentura Reuters.

Ona inkriminovaná, 30 kilometrů dlouhá část kanálu, kde se Ever Given ocitla na mělčině, má být podle plánů rozšířena o 40 metrů východním směrem a prohloubena z 20,1 metru na necelých 23 metrů. „To zlepší plavbu lodí v této obtížné části kanálu o 28 procent. Chceme maximalizovat efektivitu průplavu a zkrátit dobu průjezdu plavidel, jakož i zvýšit bezpečnost plavby,“ dodal Rabie.

Žerty stranou. Vzpříčená loď odstartovala vedle záplavy memů i vážnou krizi mezinárodní přepravy
Přečtěte si také:

Žerty stranou. Vzpříčená loď odstartovala vedle záplavy memů i vážnou krizi mezinárodní přepravy

Projekt počítá též s prodloužením druhého pruhu kanálu nacházejícího se severně od Velkého Hořkého jezera. Ten byl zprovozněn teprve před sedmi lety a umožnil plavbu v obou směrech. Úsek bude nově o 10 kilometrů delší, díky čemuž se jeho kapacita navýší o dalších šest lodí.

I tak si ovšem někteří experti myslí, že chystané úpravy vzhledem k rostoucím tlakům na větší plynulost celého řetězce, rychlost a množství dodávek podobným kolapsům do budoucna nezabrání. „Rozšíření průplavu je chytrý krok. Pokládám si ale otázku – pokud kanál rozšíříte, nebudou provozovatelé plavidel své lodě zvětšovat?“ řekl v rozhovoru pro CNN Sal Mercogliano, námořní historik z Campbellovy univerzity v Severní Karolíně.

Že jeho obavy nejsou liché, dokládají čísla. Podle údajů pojišťovny Allianz Global Corporate and Speciality se v uplynulých 50 letech nosnost největších kontejnerových lodí zvýšila o neuvěřitelných 1500 procent. Jen za posledních deset let se zdvojnásobila.

WT100

Plnou parou vpřed. Loď Ever Given dostala po třech měsících povolení opustit Suezský průplav, už odplouvá
Přečtěte si také:

Plnou parou vpřed. Loď Ever Given dostala po třech měsících povolení opustit Suezský průplav, už odplouvá

Ty nejmohutnější kolosy jsou schopny přepravit až 24 tisíc kontejnerů. Konkrétně loď Ever Given může při plném nákladu pojmout na 20 tisíc kontejnerů, ačkoliv v době incidentu převážela o dva tisíce méně. Obecně ale patří k těm vůbec největším, které se v širých oceánských vodách pohybují. Na délku měří 400 metrů, široká je pak dalších šedesát, tedy stejně jako fotbalové hřiště.

  • Našli jste v článku chybu?