PARS NOVA Před několika lety přežila továrna Pars nova v Šumperku klinickou smrt. Omezení zakázek od Českých drah a vysoké pohledávky přivedly firmu až na hranici krachu. Dnes už je situace zcela jiná a společnost výrazně expanduje. Historie opravárenství v Šumperku je delší než 130 let.
PARS NOVA
Před několika lety přežila továrna Pars nova v Šumperku klinickou smrt. Omezení zakázek od Českých drah a vysoké pohledávky přivedly firmu až na hranici krachu. Dnes už je situace zcela jiná a společnost výrazně expanduje.
Historie opravárenství v Šumperku je delší než 130 let. Samotná firma Pars nova si letos připomíná šedesát let od zahájení výstavby hal současného podniku.
V roce 1993 prošly tehdejší Železniční opravny a strojírny privatizací. Jejich nástupce postupně rozšiřoval obzor činnosti. „Opravárenství jsme rozhodně neopustili, ale pustili jsme se zejména do modernizací a celkových přestaveb vozidel,“ říká Ladislav Fiala, obchodní ředitel Pars nova. V současné době tvoří komplexní modernizace a rekonstrukce vozidel kolem 80 procent činnosti. Základním programem je dnes přestavba motorových vozů do podoby Regionovy, těch by se mělo vyrobit kolem stovky. Modernizace dalších motorových vozů pro České dráhy již skončila.
Perspektivní je také výroba řídicích vozů řady 954 ze starých vyřazených poštovních vozů. „Toto vozidlo má velkou řadu výhod. Mohou vzniknout uzavřené soupravy, není nutné přepřahat v konečných stanicích,“ popisuje Fiala. Tato oblast výroby se prý bude rozvíjet dále, firma chce začít vyrábět řídicí vozy pro elektrické lokomotivy.
„Máme připravenu koncepci rekonstrukce elektrických jednotek. Zatím to nerozvíjíme, protože není poptávka ze strany zákazníka,“ pokračuje obchodní ředitel.
Podle jeho slov nyní přichází období, kdy se z firmy, která se dříve orientovala jen na opravy vozidel, stává společnost, která umí zvládnout proces komplexních rekonstrukcí a přestaveb. Odtud je pak pouhý krůček k výrobě vlastního vozidla. „Zabýváme se přípravou projektu na výrobu nového vozidla. To by mělo být nástupcem Regionovy, mělo by se jednat o výrazně modernější vozidlo, se kterým bychom se rádi prosadili i na zahraničních trzích,“ prozrazuje Fiala. Na další detaily o tomto vozidle je prý nutné si ještě chvíli počkat.
Stejně jako firmy nejen z oblasti železničního průmyslu začíná i šumperské průmyslníky trápit nedostatek kvalifikovaných pracovníků. „U nás je situace vzhledem k poměrně vysoké nezaměstnanosti lepší než v jiných regionech. I my ale narážíme na nedostatek kvalifikovaných dělníků, jako jsou lakýrníci a podobně,“ připouští Fiala. Podle jeho slov je cesta pouze v úzké spolupráci s učňovským, středním i vysokým školstvím. Firma například zřídila ve spolupráci se šumperským učilištěm Centrum odborného výcviku. Spolupracuje rovněž s Centrem bakalářských studií v tomto severomoravském městě.
HLAVNÍ HRÁČI NA TRHU
* Bombardier Transportation Czech
Republic
* CZ Loko
* ČKD Vagónka
* Krnovské opravny a strojírny
* Pars nova
* Siemens Kolejová vozidla
* Škoda Transportation
* ŽOS České Velenice CZ
* ŽOS Nymburk
Pramen: ACRI