Menu Zavřít

Superčistá nafta

29. 8. 2008
Autor: Euro.cz

Stuttgartské vozy vyrážejí na zelenou stezku

Před pár lety byla v některých státech USA dieselová osobní auta zákonem zakázána. Evropské automobilky dlouhodobě zkoušely naftu na silnicích za Atlantikem prosadit. Americký trh je s evropským srovnatelně velký a počet prodaných dieselů by přispěl k amortizaci vývojových nákladů. S odstupem dvou let lze říci, že se to Volkswagenu a Mercedesu docela podařilo. Američané začali řešit nízkou spotřebu a na tu jsou moderní diesely vcelku dobře zařízené. Limuzíny třídy E s přídomkem Bluetec se v Americe prodávají, přestože oproti běžným dieselům jsou mírně dražší a kromě nižších emisí o moc víc nepřinášejí. Otázkou zůstává, kolik Evropanů obětuje dvě procenta ceny vozu a spokojí se víceméně pouze s pocitem, že udělali něco dobrého pro životní prostředí. Technologii Bluetec v testovaném voze reprezentoval naftový šestiválec, vycházející z osvědčeného třílitru, který Mercedes montuje téměř do všech větších modelů. Nižších emisí a jejich kvalitativně lepšího složení Mercedes dosahuje v prostoru spalování paliva snížením kompresního poměru, novými piezoelektrickými vstřikovači, novým turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek, novým systémem recirkulace výfukových plynů a keramickými žhavícími svíčkami pro snadné studené starty. Odvod výfukových plynů provází procesy čištění zplodin oxidačním katalyzátorem, filtrem pevných částic a systémem, jenž z oxidů dusíku vyrábí čpavek. E 300 Bluetec díky těmto opatřením plní s předstihem emisní normu Euro 5. Zatímco průměrný Američan u kombinované spotřeby kolem osmi litrů na sto kilometrů u auta disponujícího 210 koňmi ještě v údivu zavrtí hlavou, pro zhýčkaného Evropana je to už víceméně všední záležitost. Apel na příspěvek k ochraně životního prostředí tak budou muset v našich končinách prodejci značky daleko více akcentovat. Koneckonců jde jen o část jedné leasingové splátky, která stejně jako její kolegyně skončí v odpisech. Mimo motor je testovaná E klasse úplně standardní limuzína. Interiér je luxusní, jednoduchý, vkusně navržený a zpracovaný z kvalitních materiálů. Jen vyšší jedinci si stěžují na umístění zpětného zrcátka, které dost zakrývá výhled z vozu na pravý okraj vozovky, což je nepříjemné zejména na přechodech pro chodce. Výtka občas také směřuje k jízdním vlastnostem na sněhu, kdy se auto chová trochu střečkovatě. Tam je ale zodpovědná spíše fyzika, protože rovnice, jíž se účastní náhon na zadní kola, dvě tuny hmotnosti a 200 koní výkonu, těžko bude mít jiný výsledek než rozevlátou záď při agresivním průjezdu zatáčkou. Co je naopak nedostižná výhoda E klasse na cestách, je komfort. Přestože jsem opět od vyšších jedinců slyšel nepěkná slova na adresu sedadel, člověk do metru pětaosmdesáti nemůže mít problém. Éčko má naprosto jedinečnou vlastnost nabrat cestujícího v Praze a vyložit ho v Budapešti stejně svěžího, jako když nastoupil. Od zmiňovaných sedaček se na tom podílí i dost naposilované řízení a podvozek, který se po českých silnicích prohání s takovou elegancí, že člověk zapochybuje, jestli do té Budapešti nějakou nešťastnou náhodou nejede přes Mnichov. Oproti klasickému třílitru Bluetec spotřebuje o něco málo méně paliva. Záleží ovšem na režimu. Zatímco klasický třílitr si ve městě požádá i o třináct litrů nafty na sto kilometrů, Bluetec se spokojil zhruba s deseti až jedenácti podle využívání dynamiky vozu. Na dálnici a mimo město už je spotřeba téměř stejná, kolem sedmi litrů. Průměr 8,2 litru po zhruba patnácti stech naježděných kilometrech je nakonec velmi dobrá hodnota. Dynamika vozu je přitom prakticky stejná jako u klasického třílitru, cena o zmíněná dvě procenta vyšší.

klady
Kvalitní interiér Vynikající tlumení nerovností Vysoký komfort Nízké a čisté emise

bitcoin_skoleni

zápory
Umístění zpětného zrcátka

tabulka
Mercedes-Benz E 300 Bluetec Motor přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec
objem 2987 ccm výkon 155 kW/210 k Zrychlení 7,2 s (0–100 km/h)
Max. rychlost 244 km/h Spotřeba 10,1/6,5/8,2 l/100 km Základní cena: 1 275 000 Kč

  • Našli jste v článku chybu?