Lidstvo miluje superhrdiny. Po listopadovém vydání očekávaného trháku Black Panther: Wakanda Forever se marvelovské univerzum rozrostlo na třicet filmů. Společnosti Disney, která v roce 2009 Marvel koupila za čtyři miliardy dolarů, se natáčení dalších komiksových adaptací bohatě vyplácí.
Od vydání druhého dílu Iron Mana před 12 lety přinesli superhrdinové do pokladny filmového giganta 22,5 miliardy dolarů. Thorovu milostnému příběhu a šílenému dobrodružství doktora Strange v mnohovesmíru se jen za letošní rok dohromady povedlo vydělat 1,69 miliardy.
Marvelovky coby definice kasovního trháku
Vůbec prvním filmem z dílny Marvel Cinematic Universe se stal v roce 2008 právě Iron Man, jehož ztvárnil Robert Downey Jr. Od té doby natočili filmaři dalších 29 snímků odehrávajících se ve stejném světě, přičemž deset z nich se pyšní zisky přesahujícími miliardu dolarů. „(Marvelovky) úplně změnily definici kasovního trháku, samy jsou jeho ztělesněním,“ kroutí hlavou mediální analytik Jeff Bock.
Dokonce i ty méně úspěšné filmy z produkce Marvelu, jež se ocitly pod palbou kritiky, navštěvovalo v kinech víc lidí než díla, která jinak diváci přijali mnohem pozitivněji, jak ukazuje příklad Black Widow. Agentka v podání Scarlett Johansson navzdory negativním recenzím vydělala 379 milionů dolarů, a to se navíc na stříbrném plátně objevila ještě během dozvuků pandemie.
Bez Bosemana to skoro nešlo
Původní Černý panter z roku 2018, na nějž Wakanda Forever navazuje, utržil 1,3 miliardy, což ho na žebříčků nejvýdělečnějších snímků, co kdy lidstvo natočilo, řadí na celkové 14. místo.
Zda ,dvojka‘ naváže na jeho úspěch, se teprve uvidí, protože startovní pozici má náročnější. Hlavní hrdina, diváky milovaný Černý panter, totiž v příběhu chybí. To proto, že představitel Chadwick Boseman před dvěma lety podlehl rakovině tlustého střeva. Režisér Ryan Coogler se po dokončení filmu nechal slyšet, že vymyslet zápletku bez něj byla jedna z nejobtížnějších věcí, které v životě absolvoval. O to větší zvědavost probudil v publiku.
Bock v této souvislosti redaktorům CNBC připomíná situaci, kdy se fanoušci hrnuli na promítání Rychle a zběsile 7, přestože hlavní hvězda série Paul Walker tragicky zemřela uprostřed natáčení. Film se pak změnil v poctu zesnulému herci, a pokud se na snímek díváme skrze čísla, 1,5miliardový zisk z něj dělá desátý nejvýdělečnější film všech dob.
„Když mluvíme o ztrátě Chadwicka Bosemana, je film opravdu pocta i jemu,“ říká Bock. Mnoho lidí je dle názoru mediálního experta zvědavých, zda tvůrci pojali podívanou stejně, jako to před sedmi lety udělaltým režiséra Jamese Wana podepsaný právě pod sedmé pokračování oblíbené ságy na rychlých kolech.
Koneckonců, i zatím finančně nejúspěšnější film letošního roku Top Gun: Maverick vzdává hold legendám a i zde bylo třeba nahradit ztrátu, tentokrát hlasu. Představitel Icemana alias admirála Toma Kazanského Val Kilmer prodělal před lety rakovinu hrtanu, která jej doslova připravila o schopnost mluvit. Dvaašedesátiletý Kilmer chtěl však být součástí Maverickova druhého filmového dobrodružství stůj co stůj, a proto hledal způsob, jak své postavě, a vlastně i sám sobě, hlas navrátit.
Zásluhou umělé inteligence a londýnské společnosti Sonantic se to nakonec skutečně podařilo a spolu s Tomem Cruisem předvedl, jak lze stárnout s grácií, a ještě při tom vydělat 1,3 miliardy navzdory několikanásobnému posouvání vydání filmu kvůli pandemii. Odbýt premiéru projektu za 170 milionů na streamovacích platformách totiž zkrátka nechcete.
Nemá konkurenci
Wakanda Forever má nyní cestu do kin otevřenou – nejenže jejich další uzavření pravděpodobně nehrozí, ale na listopad se nechystají ani žádné jiné hvězdně obsazené premiéry. První možná konkurence – pokračování Cameronova Avatara – vstoupí do multiplexů až v polovině prosince. Pravděpodobnost, že se i nová Wakanda zařadí vedle svých předchůdců na jedno z předních míst hitparády blockbusterů, je tedy vysoká.
„Spousta lidí už křičí, ať superhrdinské filmy pohřbíme, ale na to je očividně brzy. Diváci jimi zdaleka nejsou unaveni,“ myslí si Bock v souvislosti s tím, že vydání nové marvelovky téměř pokaždé strhne lavinu článků, merche a vyhraněných názorů. Komiksové adaptace se také hojně objevují v žebříčcích nejlepších filmů v historii lidstva, jež sestavují různí autoři.
A která z nich skutečně vydělala nejvíc? Prvenství v tomto ohledu patří Avengers: Endgame z roku 2019, kteří mimo vítězství nad zlem svým tvůrcům vybojovali také 2,8 miliardy dolarů. To pravděpodobně nepřekoná ani vzpomínka na Bosemana.