PRAHA (flp) - Hypermarkety a diskontní prodejny získávají mezi českými zákazníky na oblibě na úkor supermarketů. Vyplývá to ze studie společnosti Incoma Research a GfK Praha. František Diviš z Incomy pro týdeník EURO vyjmenoval faktory, proč menší prodejny svoji pozici ztrácejí: „Diskontům nahrává nižší cena, hypermarketům širší sortiment, průnik do menších měst a také možnost bezproblémového parkování.“
Výzkum uvádí, že podíl zákazníků, kteří utratí nejvíce v supermarketu, klesl pod 19 procent. Naopak do diskontů si našlo cestu více nakupujících, takže o oba formáty je v současnosti přibližně stejný zájem. V následujících letech také kvůli agresivní strategii nového diskontního řetězce Lidl dojde patrně k dalšímu posilování diskontního segmentu.
Hypermarkety si polepšily za loňský rok o šest procent a jsou nyní nejčastějším místem nákupu pro téměř 40 procent českých rodin. Podíl malých prodejen oproti tomu klesl na 22 procent, což představuje v porovnání s rokem 1998 asi čtyřicetiprocentní propad.
Šíři sortimentu zákazníci nejlépe hodnotí v řetězci Globus, za ním následuje Interspar, Tesco, Hypernova a Carrefour. Co se ceny týče, vycházejí z hodnocení nejlépe diskonty Penny Market a dále řetězce Kaufland, Makro, Globus a Plus Diskont. Supermarkety - například Albert, Billa, Delvita či Julius Meinl - hodnotí zákazníci v obou zmíněných kategoriích jako průměrné. Naopak za jejich silnou stránku považují blízkost místu bydliště a ve většině případů i dostatečný výběr zboží.
Zásadně proměnit český maloobchod by mohla, jak vyplývá z výzkumu, expanze nových obchodů moderního formátu, který na českém trhu dosud chybí: convenience prodejny. Ty staví na maximální blízkosti zákazníkům, vysokém standardu služeb a široké nabídce potravin.