Vrcholná varianta velkého SUV Audi Q7 se pyšní pozoruhodnými parametry i technikou. S přeplňováním jejího vznětového osmiválce pomáhá dvěma turbodmychadlům elektrický kompresor. Jedná se o první aplikaci této technologie v sériovém automobilu.
Automobilka Audi oznámila oficiální zahájení prodeje nového Audi SQ7 TDI – nejvýkonnějšího dieselového SUV na trhu. Sportovní variantu luxusního SUV Q7 pohání zbrusu nový vznětový osmiválec o objemu 4,0 l. To je o dva decilitry méně, než měl osmiválcový diesel v předchozí generaci Q7, zákazníci však truchlit nemusí. Nový agregát totiž dosahuje výkonu 320 kW (435 koní) a monstrózního točivého momentu 900 Nm.
Není divu, že více než dvoutunové SUV pak dokáže akcelerovat na 100 km/h za 4,8 sekundy. Pokud to ale budete zkoušet, nepočítejte se spotřebou blízkou oficiální kombinované hodnotě 7,2 l/100 km.
Audi SQ7 TDI je nejvýkonnější dieselové SUV, jaké si dnes můžete koupit
Velkou technickou novinkou motoru 4.0 TDI je přeplňovací soustava. Dvěma turbodmychadlům totiž asistuje elektricky poháněný kompresor. Jeho přínos se nejvíce projeví v nízkých otáčkách, kde přeplňované motory obvykle trpí tzv. turboefektem – zpožděnou reakcí na sešlápnutí plynu. Turbodmychadlo (nebo dmychadla) se totiž roztáčí prouděním výfukových plynů a po sešlápnutí pravého pedálu nějakou dobu trvá, než proud plynů získá patřičnou inzenzitu a roztočí rotor turbodmychadla naplno. U moderních motorů je turboefekt téměř nepatrný, v principu ho však zcela odstranit nelze – tedy pokud se na překlenutí prodlevy nepoužije pomocný systém, který reaguje okamžitě. A to je právě případ elektricky poháněného kompresoru.
Aby těch elektrických novinek nebylo málo, Audi SQ7 se chlubí také elektromechanickým systémem potlačování náklonů karoserie. Obě technologie využívají 48voltovou elektroinstalaci se samostatnou lithium-ion baterií pod podlahou zavazadlového prostoru.
Oficiální českou cenu nové Audi SQ7 zatím nemá, v Německu bude stát 89 900 eur (v přepočtu přibližně 2,41 milionu korun). Z mnoha přímých soupeřů si těžkou hlavu dělat nemusí. Technicky příbuzné Porsche Cayenne Diesel S se starším motorem 4.2 TDI je pomalejší, menší a slabší. BMW a Mercedes-Benz přestaly nabízet velkoobjemové dieselové osmiválce úplně.
Čtěte dále:
Fenoménu SUV neuniklo ani Maserati, na český trh přichází Levante