Ochranné známky "The Key" a "The Scissors" českého výrobce zápalek Solo sirkárna jsou nezákonně napodobovány v několika zemích světa.
Ochranné známky „The Key“ a „The Scissors“ českého výrobce zápalek Solo sirkárna jsou nezákonně napodobovány v několika zemích světa.
Plagiátoři z východu zneužívají pověst sušické sirkárny. Lepí a tisknou na své zápalkové krabičky tradiční nálepky chráněné ochrannou známkou. Podle obchodního ředitele Solo sirkárny Věroslava Puchingera jsou zápalky z asijských zemí v drtivé většině případů nekvalitní a navíc nevyhovují přísným evropským bezpečnostním a ekologickým normám. „Je potřeba si uvědomit, že zápalky jsou nebezpečné zboží,“ poznamenal Puchinger. Producenti sirek z Asie schovávají nekvalitní výrobky do krabiček s plagiáty dobře známých „Nůžek“, „Dýmky“ či „Klíče“. Ty jsou nejstarší a pochází z roku 1894. Solo Sirkárna má deset základních ochranných známek.
PENÍZE, PRESTIŽ, TRADICE
Ochranné známky má český podnik zaregistrovány v mnoha zemích, přesto jsou nezákonně napodobovány především v Pákistánu, Číně a Indii. „Soudit se s výrobcem z Asie nemá valný smysl, protože kolikrát není možné vypátrat ani jeho adresu. Spíše než o peníze nám ve sporech jde o prestiž,“ uvedl Puchinger. Nicméně připustil i nemalé finanční ztráty způsobené plagiátorstvím. Asijští výrobci zápalek dominují světovému trhu, zatímco Solo Sušice produkuje dvě procenta z celkové výroby zápalek. V Evropě této české firmě patří zhruba třicet až čtyřicet procent trhu, na českém území prodává 84 procent všech zápalek. „V zemích, kde mnoho lidí nedovede ani číst, si lidé zápalky vybírají podle obrázku, a tak si vyberou padělek, který poškozuje naše jméno,“ zdůraznil ředitel. Spor o známku vede sirkárna například v Etiopii, kde jí hrozí i ztráta trhu a příjmů ve výši desítek tisíc euro. Ke zneužívání ochranných známek sušických zápalek dochází především na světových trzích. U nás se Solo nekalé konkurenci zatím úspěšně brání. „Stabilně spolupracujeme především s Českou obchodní inspekcí a důsledně kontrolujeme veškeré importy,“ uvedl obchodní ředitel. N apodobeniny sušických zápalek neprocházejí bezpečnostními a ekologickými atesty a navíc jsou vzhledem k velice levné pracovní síle prodávány nízko pod cenou. Průměrná mzda jednoho dělníka například v Pákistánu dosahuje pouze půl dolaru na den, a pak není problém prodávat zápalky levněji než Solo.
EVROPA SE BRÁNÍ
Svítá ale i naděje pro úspěšný konkurenční boj. „Země Unie chrání svůj trh před nekvalitní produkcí z Indie a dalších zemí východu, a to bude výhoda i pro nás. Evropské normy kvality už v Česku nebudou jen doporučením, ale budou závazné i pro tyto dovozce,“ uvedl generální ředitel Solo Sirkárny Stanislav Bojanovský. Firma v loňském roce vyrobila 413 milionů zápalkových krabiček a dosáhla obratu 180 milionů korun. V současné době se sušičtí sirkaři zaměřují především na expanzi v segmentu reklamních a speciálních zápalek. „Na 95 procent zápalek se ve světě prodává v klasických krabičkách, zájem o ty ostatní ale postupně narůstá,“ tvrdí Bojanovský.