Vláda chystá pokračování projektu Ovoce do škol. Peníze z EU dosud pomohly především velkým distributorům
Otíka Skákavého, Marušku Kopýtkovou nebo Verču Čiperkovou v žádné české základní škole mezi žáky prvního stupně nenajdete. To ale neznamená, že se s nimi třeba vaše děti nemohou potkat. Téměř tři sta škol po celém Česku využívá prodejní automaty Happy Snack opavské firmy Come vending, které jako marketingový tahák uplatňují právě příběhy partičky zvířátek z Happíkova. Dvakrát do měsíce navíc školní automat umí malé zázraky. Zdarma vydá plastový kelímek s pomerančem a kousky hroznového vína, sáček s pokrájenými jablky nebo kelímek s ovocnou šťávou.
Nejde ovšem o nějaké dobrodiní ze strany distributora chladicích automatů. Dvacetidekové svačinky zdarma jsou součástí programu Ovoce do škol, který v Česku s vydatnou podporou EU běží od školního roku 2009/2010. Letos se počítá s tím, že na ovocné a zeleninové svačiny půjde 145 milionů korun. Plných 106 milionů by měl dodat Brusel, zbytek pak prostřednictvím Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) český erár. Napřesrok bude ještě lépe. Vládní vyhláška, která je v připomínkovém řízení, počítá s tím, že zatímco stát zůstane u svých zhruba 40 milionů korun podpory, spolufinancování ze strany EU se zvýší na 88 procent. Celý projekt, který dosud běží paralelně ke starší unijní akci Mléko do škol, má děti naučit stravovat se zdravěji, odvrátit vzrůstající počet obézních školáků a zvrátit klesající spotřebu ovoce a zeleniny. Realita je ovšem poněkud jiná. Za pět let Ovoce do škol pomohlo především velkoobchodníkům a z osvětové činnosti se stal nástroj, jak podchytit distribuční kanály směřující do škol.
Veselá éčka Příkladem může být třeba právě Happy Snack. Nakrájené jablko zdarma v pytlíku je zdařilý nápad, jak dětem naservírovat ovoce, které jinak dostanou na tác ve školní jídelně nerozporcované. Šťáva v biokvalitě zase jde s trendem doby a rodiče si ji pochvalují.
Složení výrobků nabízených mimo program Ovoce do škol už tak „happy“ ovšem není.
Dotovaná ochucená mléka z Kunína jsou přiživená cukrem, müsli tyčinky zase obsahují hned několik „éček“.
Na druhé straně není Ovoce do škol pro Happy Snack jen způsobem, jak si s dotací v zádech vylepšit image, ale logickým vyústěním rozdělování evropských dotací pro zdravější život školáků. Česko si totiž nastavilo v evropském programu taková pravidla, která vyhovují především velkým a zavedeným distributorům. A nic se na nich nezmění ani příští školní rok. Do souboje o evropské peníze se může zapojit jen ten, kdo se zaváže, že ovoce dětem do škol zavezou dva dodavatelé, s nimiž příjemce dotace uzavře smlouvu.
A školy si zase musejí svého distributora vybrat z čtrnácti firem, které jsou na seznamu SZIF. Zavážka v rámci programu Ovoce do škol navíc nesmí být totožná s klasickou dodávkou do školní jídelny. V praxi tak leckdy musí stejná firma kvůli vyúčtování projektu vyslat do jedné školy dvě různá auta. Zbytečný mezičlánek, který vyšachoval ze hry malé hráče s vlastním závozem, je přitom českou specialitou, kterou po nás Brusel nevyžadoval. Třeba slovenští pěstitelé své nasmlouvané dodavatele mít nemusejí. Navíc si o dotaci může požádat sama škola a nakupovat ovoce a zeleninu třeba na farmářském trhu. Lokální producenty z programu Ovoce do škol podporuje také Severní Porýní-Vestfálsko, nejlidnatější spolková země Německa. Sezonní, místní a ekologické produkty upřednostňuje i Francie.
K českým vynálezům při administraci programu Ovoce do škol patří i to, že příjemci dotace dosud musejí odevzdávat papírové účetnictví do SZIF. Nutnost hledat si externí závozníky i složitá byrokracie tak nalákaly především firmy, které ve školních dotacích umějí chodit a ovocné svačinky si pod svá křídla vzaly jen jako doplňkový byznys s téměř nulovými vstupními náklady.
mlékaři sobě Není divu, že dominantním hráčem ovocných dotací, který obslouží polovinu všech zapojených škol, je obecně prospěšná společnost, jejíž název odkazuje úplně do jiného podnikání, než je distribuce ovoce a zeleniny. Však také Laktea, za níž stojí jihočeský mlékárenský gigant Madeta společně s Bohušovickou mlékárnou, vznikla v roce 1996 kvůli bruselským dotacím na mléko pro školáky. A když se před pěti lety objevil ovocný projekt, jednoduše školám předložila k podpisu smlouvu „dva v jednom“. Ačkoli stát vymyslel podmínky tak, aby byl program Ovoce do škol jen „upgradem“ mléčných dotací, se sloučením obou titulů paradoxně nesouhlasí. A to přesto, že Evropská komise naopak logicky volá po tom, aby se mléčná a ovocná svačina spojily v jedinou.
Fakt je, že díky Ovoci do škol dává Laktea vydělat i jiným. Spolupracuje třeba s Ekofruktem Slaný, který udržuje ve středních Čechách ovocnářskou tradici. I tak ovšem jen čtvrtina produktů dodávaných do škol Lakteou v rámci ovocného programu pochází z Česka. Dvě třetiny jsou ze států EU, zbytek se pak dováží ze zemí mimo Unii. Odpovídá tomu i složení ovoce a zeleniny, které děti ve škole v úhledných balíčcích obdrží. Zatímco Slováci si vyzemědělství mohli, že do tříd se dostanou jen druhy vypěstované v mírném pásu, u nás školáci fasují také pomeranče, banány, kiwi, mandarinky nebo grepy. Tedy vesměs tropické ovoce, které putuje výhradně přes velkosklady.
Předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík takovou praxi kritizuje. „Jíst každý den jablko se asi nikomu nechce. Ale pokud školy dostávají dodávky jednou týdně, nevidím důvod, proč by základem nemohla být jablka, hrušky nebo třeba švestky české provenience,“ argumentuje.
S podporou domácích pěstitelů ovšem chystané nové vládní nařízení nepočítá. Novinkou je pouze to, že objem dodávek produktů ze zemí EU nesmí překročit deset procent. A i s tím je hned polovina ze čtrnácti současných dodavatelů na štíru. Tři firmy dokonce z nečlenských zemí EU dodávají více než pětinu ovocných balíčků. Pokud dodávky neupraví, hrozí jim krácení dotace. „Náklady na produkty ze zemí mimo EU přesahující desetiprocentní hranici nebudou proplaceny,“ varuje mluvčí SZIF Vladimíra Nováková.
Jablko týdně Ovšem i kdyby Česko schválilo domácí kvóty, pěstitelům to příliš nepomůže. Do projektu Ovoce do škol je zapojeno 85 procent škol, což představuje téměř půl milionu dětských konzumentů ve věku do deseti let. Na jednoho žáka ale připadá na školní rok pouze 315 korun na dotacích. Vzhledem k tomu, že školy dostávají dotované ovoce nejčastěji dvakrát měsíčně, vychází jedna porce zhruba na šestnáct korun. Což je v přepočtu jablko týdně. Pro srovnání – zmíněných zhruba tři sta korun utratí průměrný Čech za ovoce a zeleninu během jediného měsíce.
Dodávky v objemu desítek milionů korun pro školy tak nejsou pro distributory ani pro jejich subdodavatele žádným slušným odbytem, spíš přilepšenou. A také příležitostí, jak být více vidět. To by mělo být od příštího školního roku navíc snazší. Nová vyhláška počítá s tím, že 15 procent z balíku určeného na Ovoce do škol půjde na takzvaná doprovodná opatření. Tedy exkurze, výlety, přednášky, ochutnávky, školní soutěže nebo třeba nákup motyk a rýčů na školní pozemek. „Děti nemají tendenci dobrovolně konzumovat ovoce a zeleninu, a je tedy nutné jim obojí zatraktivnit,“ konstatuje důvodová zpráva k chystanému vládnímu nařízení.
V sadě skví se jara květ Podle Martina Ludvíka je to věc, která může ovocnářům přispět víc než administrativně náročné ovocné a zeleninové svačiny pro školáky. „Když děti uvidí, jak roste strom a že má v krajině i estetický význam, pak je to mnohem víc než jablko dodané do školy. Takovou formu propagace vítáme. Již jen proto, že se o sadu zpívá i v české hymně a děti by za pár let už nemusely vědět, k čemu vlastně slouží,“ uzavírá šéf ovocnářů.
Čeští rekordmani
Průměrná váha jedné porce v gramech (v roce 2012)
Česko 230
Polsko 210
Bulharsko 202
Slovensko 200
Belgie 200
Itálie 200
Španělsko 169
Německo 129
Rakousko 125
Maďarsko 90
Francie 85
Nizozemsko 75
Irsko 62
Zdroj: Evropská komise
Peníze na propagaci mohou ovocnářům přispět víc než administrativně náročné ovocné a zeleninové svačiny pro školáky. Jen čtvrtina produktů dodávaných do škol společností Laktea v rámci ovocného programu pochází z Česka.
Čtrnáct vyvolených Dodavatelé v projektu Ovoce do škol ve školním roce 2013/14
Laktea
1747
162 981
Come vending
76 026
292
Ovocentrum V+V
71 534
421
Bovys
38 420
238
MK Fruit
24 406
196
Fresh Fast Food
24 245
209
Hoka
22 172
123
Bat oz
10 269
70
Wastex
9483
87
Efes
3925
28
CZ Fruit
3788
35
Beskyd Fryčovice
3749
43
Gira Fruit
3738
33
Zeo Tradeq
1497
8
Počet škol – celkem: 3530
Počet žáků – celkem: 456 233
315 korun činí letos dotace na jednoho školáka v rámci programu Ovoce do škol
Zdroj: SZIF
O autorovi| Blahoslav Hruška • hruskab@mf.cz