Ministr dopravy je rozhodnut, že prosadí jeho odvolání
Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Pavel Švagr to má sečteno. Ministr dopravy Aleše Řebíček je pevně rozhodnut, že prosadí jeho odvolání. Dojde k němu pravděpodobně tento týden. Na pondělí 23. dubna je naplánována schůzka Řebíček-Švagr, ve čtvrtek 26. dubna se má sejít devítičlenný výbor SFDI (jehož předsedou je právě Řebíček), který má ze zákona pravomoc Švagra odvolat. „Jestli jsem si ještě minulý týden nebyl jistý, tak po posledních mediálních vystoupeních pana Švagra jistotu mám,“ uvedl minulý čtvrtek Řebíček pro týdeník EURO.
Řebíček řediteli fondu vytýká, že se na jedné straně vyhýbá odpovědnosti za financování dopravních staveb a na druhé uvádí, kolik peněz se mu kde podařilo ušetřit. Reagoval tím na předchozí rozhovor Švagra pro týdeník EURO, kde právě o těchto záležitostech šéf SFDI hovořil (EURO 16/2007) „Jak může současně říkat, že nemůže za různé problémy kolem financování, protože to není on, kdo zajišťuje výběrová řízení, a o kousek dál se chlubit tím, že se mu podařilo snížit původně očekávané náklady tunelů v Brně? Tak buď něco řídím a zasahuji do toho, nebo ne. Když ano, nemůžu si přičítat jen pozitiva a říkat, že za chyby nemohu. Anebo to neřídím, ale pak se nemůžu chlubit klady,“ reagoval Řebíček.
U souboru brněnských „tunelů Dobrovského“, které patří mezi devět velkých dopravních staveb, kde byl využit model takzvaného rozvolněného financování, kdy je splatnost rozložena do několika let, se ministr zastavil ještě jednou: „Pan Švagr se sice chlubí snížením ceny proti původním předpokladům, jenže v posledních týdnech se ukázalo, že z obsahu soutěže byla vyloučena stabilizace okolí, která k výstavbě tunelů logicky patří. Takže dnes musíme jen na této jedné stavbě řešit injektáž propadajících se domů v rozsahu kolem jedné miliardy korun,“ kritizuje ministr.
Tunely Dobrovského jsou největší dopravní stavbou na území Brna (součást velkého městského okruhu) a také nejdražší ze zmíněných devíti staveb, kde bylo k netypickému modelu financování přikročeno. Dle projektu měly stát 7,66 miliardy korun, SFDI stanovil limitní cenu o miliardu nižší, kterou akceptovalo vítězné konsorcium vedené společností ŽS Brno (dnes OHL ŽS). Švagr o týden dříve uvedl, že na zahájení této stavby projevil eminentní zájem předchozí ministr Milan Šimonovský (KDU-ČSL, který v Brně bydlí). Nepřímo tím naznačil, že se fond snažil pouze vyhovět politické objednávce.
Řebíčka však Švagr nepřesvědčil. „Všeobecně je to tak, že vnímám jeho odpovědnost za zahajování staveb, pro něž nebylo zajištěno financování, a za to, že se snažil vmanévrovat fond do role, kdy spolurozhoduje o tom, co se postaví, což zatěžovalo vztah SFDI a investorských organizací a komplikovalo to jejich činnost,“ prohlásil ministr. Za Švagra hledá Řebíček náhradu. Přestože minulý pátek již začala padat jména horkých kandidátů, ministr trvá na tom, že o nástupci rozhodnuto není. Výběr nového ředitele byl svěřen pražské firmě Newton Solutions. (jpš)