Planet Hollywood
Vstup do světa filmových snů, vyzývají restaurace Planet Hollywood. Svalnatí majitelé firmy se však teď, když v pokladně nenašli peníze na dvě jarní splátky úvěrů, potýkají s noční můrou bankrotu. Na řadu přicházejí mozky investičních a marketingových expertů.
Vedení Planet Hollywood minulý týden poprvé veřejně přiznalo, že restaurace Planet Hollywood mají finanční problémy. Na konci března měla skupina zaplatit 12,5 milionu dolarů věřitelským bankám a 1. dubna pak splatit výnosy ve výši patnácti milionů d olarů držitelům dluhopisů. Nemohla. Vlastníci Planet Hollywood International tuto skutečnost oznámili americké komisi cenných papírů a začalo se mluvit o bankrotu.
Svíčka Planet Hollywood však ještě nedohořela. Firma už na konci roku, kdy se mluvilo o propadu tržeb, dostala nového majitele, jehož jméno však tají. K podstatným změnám došlo podle informací týdeníku EURO v celé strategii firmy, která s e nyní snaží přitáhnout nový kapitál a věří, že prodejem některých vedlejších aktiv své závazky splní.
Od roku 1991, kdy byly otevřeny první restaurace s obchody Planet Hollywood International, se celá skupina měla čile k světu. Vypadalo to, že její zakladatelé, kteří se rozhodli vydělat na filmovém businessu, vsadili na dobrou kartu. Restaurac e a obchody Planet Hollywood vybavili filmovými rekvizitami a doplnili otisky rukou s podpisy hollywoodských herců a hereček.
Obchody kvetly a obrat charakterizovala křivka rostoucí k 500 milionům dolarů ročně. Počet typizovaných restaurací s kalifornskou kuchyní se postupně rozrostl na území Spojených států a v hlavních turistických destinacích světa až na devadesát, z toho jen kolem čtyřiceti procent zůstalo v zemi zakladatelů. Třetina restaurací funguje formou franchisingu a zbylé dvě třetiny jsou vedeny jako firemní pobočky.
V roce 1996 se firma rozhodla vydat platební karty Planet Hollywood Visa a otevřela maloobchodní síť Planet Hollywood Superstores. Ve spojení se saúdskoarabským investorem expandovala nejen do Evropy, ale i na Blízký východ. O propagaci s e staraly herecké osobnosti Bruce Willis, Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Demi Mooreová či Whoopi Goldbergová, kterým za reklamu připadl za výhodných podmínek podíl ve firmě.
Ambiciózní plány společnosti nebraly konce. Ještě v roce 1997 se počítalo s budováním zábavních komplexů, v nichž by náruživý divák filmových trháků převážně americké provenience našel divadla, restaurace, obchody a hotely. Strategie se však pod tlakem konkurence, která je známější spíše za oceánem, jako Ark Restaurants, Fashion Cafe, Hard Rock Cafe, Rainforest Cafe nebo Restaurant Associates, změnila v bitvu o místo na slunci.
Planet Hollywood byla neviditelnou rukou trhu donucena zastavit expanzi, propustit kolem 40 procent zaměstnanců a nabídnout svou centrálu v americkém Orlandu k prodeji.
Loňský obrat skupiny spadl totiž ze 475 na 387 milionů dolarů a za první čtvrtletí letošního roku se celková ztráta společnosti prohloubila na hrozivých 34,72 milionu dolarů, zatímco ve stejném období minulého roku činila pouze 4,35 milionu dolarů.
I herci přišli zkrátka. Ještě na počátku 90. let měl každý z výše uvedených v síti restaurací podíl v hodnotě téměř třinácti milionů dolarů, se kterým však podle smlouvy nemohli manipulovat do letošního března. Hodnota akcií Planet Hollyw ood se jim však ztrácela před očima. Proti loňskému březnu je dnes na desetině.
Firma Planet Hollywood International proto provedla změny ve svém marketingovém programu. Například v pražské pobočce, která je po moskevské druhou pobočkou Planet Holywood ve střední a východní Evropě, se upouští od čistě americké filmové koncepce. Ředitelka české filiálky Anna Souhradová řekla týdeníku EURO, že americká skupina oslovila domácí filmové producenty a podílela se na propagaci a sponzoringu některých českých filmů. Dá se předpokládat, že o podobné zdomácnění se snaží i ostatní mimoamerické pobočky. Své ruce tak do sádry mohou oti sknout i herci, kteří v Holywoodu nikdy nebyli.
Podle tiskového prohlášení Planet Hollywood International z 16. května se nyní firma pokouší vyjednat změny v podmínkách poskytnutých úvěrů s hlavními věřiteli. Jedním z nich je americký Sun Trust Bank Central Florida. Držitelé obligací jsou navíc ochotni vyměnit své cenné papíry za akcie Planet Hollywood International. Finanční přeskupování a ústup od ryze americké vize by nakonec mohly firmu zachránit. Zástupci firmy dokonce vidí rok 2000 už zpátky v černých číslech.