Menu Zavřít

Svatba na hrobě Sabeny

16. 11. 2006
Autor: Euro.cz

Něco mezi first class a nízkonákladovkou

CIF24

Když se po skonu belgické letecké společnosti Sabena vrhli na mrtvolu supi vyslaní bankami, vytrhali z jejích vnitřností nejlepší sousta. Z letadel poskládali privátní leteckou společnost pod názvem SN Brussels Airlines. Spěchalo se tolik, že se kódové označení Sabeny, SN, dostalo i do názvu nové firmy, aby letadla mohla bez přerušení létat dál.
Pět let před krachem Sabeny skupina Virgin Richarda Bransona koupila skomírající belgickou společnost EBA Express a vytvořila z ní nízkonákladovou Virgin Express. V den pátého výročí zániku Sabeny, letos 7. listopadu, ohlásily tyto dvě společnosti sňatek. Přijaly společné jméno Brussels Airlines a 140 novinářům, které na svatbu dopravily ze 17 zemí unie, zahrály divadlo s Airbusem A319 v hlavní roli. Jeviště pochopitelně nemohlo stát jinde než v servisním hangáru. Pro svatební hosty v něm byl zbudován dřevěný secesní dancing hall i s potemnělými chambre separé v omšelé rudé barvě pro ty, kteří nechtěli být příliš na očích.
Ženich i nevěsta ve svatebních projevech vysvětlili, že jejich manželství bude zcela neobyčejné. Na evropských destinacích budou jako hrdličky, dnešním jazykem dva v jednom. Sloučí do svých letadel výhody první třídy s nízkonákladovými, ba přidají ještě něco navíc. Takže na stejné letadlo si lze koupit buď letenku b.flex za klasickou cenu s tradičním servisem ekonomické třídy, nebo b.light, která garantuje nejnižší cenu letenky v den nákupu. Ale b.flex má další lákadla. Slibuje odbavení jen 30 minut před odletem, přednostní bezpečnostní kontroly, žádné fronty na odbavení a místa poblíž vchodu do letadla. Umožňuje 30 kilo zavazadel a k tomu dvě příruční až do váhy dvanácti kil. Ve srovnání s business class má být o polovinu levnější a platí i nízkonákladové pravidlo, čím dříve letenku koupíte, tím je cena nižší. Na otázku, jak letuška na palubě rozpozná nízkonákladového pasažéra od toho, který si všechno zaplatil, mi jedna ze zaměstnankyň Brussels Airlines odpověděla: „No, to ještě není dořešeno, do března je času dost,“ čímž mínila letní letový řád.
Na středních a dlouhých tratích ponechají Brussels Airlines vše při starém, tedy business a economy class, protože v anketě s pěti tisíci respondenty jim vyšlo, že lidé se bez jídla a novin obejdou jen na krátkých tratích.
Vrchol svatby byl vpravdě efektní. Vrata ponurého hangáru se pozvolna rozevřela a s přibývajícím sluncem se jako Fénix ze zlatých paprsků zjevil letoun A319 v barvách bezpodílového spoluvlastnictví manželů. Bylo příznačné, že mu z deseti červených letadel Virgin Expressu zůstaly jen tečky na ocase. Ženich má totiž flotilu 38 letounů.

  • Našli jste v článku chybu?