Na nové železniční spojení mezi německou metropolí Berlínem a Mnichovem dnes vyjíždějí první vlaky. Vzdálenost 600 kilometrů urazí rychlovlaky nové generace ICE 4 za čtyři hodiny. Dosud zabrala cesta šest hodin.
Po 26 letech plánování a budování dnes vyjedou první vlaky na nové trati mezi milionovými německými městy. Trať je součástí širšího celoevropského záměru a bude tvořit podstatnou část zamýšlené severo-jižní osy, která má spojit dánskou Kodaň s italskou Neapolí.
Úspěšné dokončení mnohamiliardového projektu by mělo být vzpruhou i pro hospodaření Deutsche Bahn (DB). Dráhy si od něj slibují konkurenční výhodu vůči vnitrostátním letům nízkonákladových společností popřípadě autobusových dopravců.
Podívejte se na záběry z nové trati:
Náklady na realizaci se přiblížily částce 10 miliard eur. Stavbu provázely velké problémy hlavně zpočátku 90. let. Během uplynulých 10 let se výstavba obešla bez zásadních lapsů a projekt na četných staveništích mezi Berlínem, Lipskem, Erfurtem, Norimberkem a Mnichovem vznikal bez větších zádrhelů, což pomohlo reputaci státního přepravce.
Jako poslední byl dokončen stokilometrový úsek vedoucí Durynským lesem, který si vyžádal 22 tunelů a 29 mostů. Celkem je na 600kilometrové trati více než 300 železničních a 170 silničních mostů.
Čtěte více o budování trati: