Na finanční poradce narazí dnes člověk de facto na každém rohu, a v době digitální to platí dvojnásob. Těch dobrých je ale jako šafránu, a tak je při výběru potřeba být velmi obezřetný. Se spravováním financí nebo předáváním investičních rad už však nyní může pomoci robot.
Na první pohled to zní jako sci-fi, pravdou ovšem je, že takzvaní robo-poradci jsou čím dál populárnější a zároveň i ,chytřejší‘. Jen ve Spojených státech by už brzy měli mít pod svou správou finanční prostředky ve výši jednoho bilionu dolarů.
Nepředstavujte si ale stroj na přepážce se zdánlivou podobou úředníka, který vydává robotické zvuky. Ve skutečnosti jde o algoritmy, jež společnosti vyvinuly pro automatizaci digitálního investování. Robota si stáhnete do počítače či aplikace v telefonu, zadáte některé údaje, jako jsou věk, cíle spoření nebo komfort rizika, a na jejich základě vám pak algoritmus sestaví a následně spravuje vaše individuální investiční portfolio.
Otázkou zůstává, zda robotický poradce může uspokojit všechny investory. Stále totiž platí, že v určitých záležitostech lidský cit pro detail a intuici nahradit nelze. „Pro některé lidi je to vhodné, pro jiné ne,“ tvrdí Ivory Johnsonová, certifikovaná finanční plánovačka a zakladatelka společnosti Delancey Wealth Management ve Washingtonu. Cituje ji web CNBC. Podle odborníků jsou roboti vhodní zejména pro investiční nováčky, kteří ještě nepracují s tak velkými sumami na účtu. U bohatých klientů je mnohem častější poptávka po živých poradcích, kteří disponují zmíněným citem pro detail a zkušenostmi a se kterými se člověk lépe dohodne.
Kdo nemá robo-rádce, jako by nebyl
Robotičtí správci financí se objevili už v roce 2008, tedy zhruba ve stejné době, kdy byl na trh uveden první iPhone. Po deseti letech provozu už spravovali více než tři čtvrtě bilionu dolarů. Mezitím si desítky firem vytvořily vlastní modely takových digitálních pomocníků. Možná ne proto, že by umělá inteligence byla tolik oblíbeným a spolehlivým nástrojem, jako spíš z důvodu „image“, v reakci na nástup nové digitální éry.
Své roboty mají například obchody jako Betterment, Personal Capital a Wealthfront. Pozadu nezůstaly ani tradiční makléřské společnosti z Wall Street jako Fidelity Investments, Merrill Lynch nebo Morgan Stanley. Čistě investiční firmy, jež se zaměřují hlavně na starší klientelu, která má buď naspořeno, nebo zkrátka celý život dobře vydělávala, si technologie vzaly za své z toho důvodu, aby přilákaly mladší generace.
Ty jsou totiž ve světě technologií většinou jako ryba ve vodě a z digitálních novinek v oblasti financí nemají strach, ale právě naopak, rády je testují. „Jsou teď všude. V posledním desetiletí je spustila téměř každá velká banka a diskontní makléř,“ komentoval oblíbenost a nasazení robo-rádců do provozu David Goldstone, manažer výzkumu a analýz společnosti Backend Benchmarking.
Věk a bohatství možná nehrají hlavní roli
Průměrný uživatel robotických služeb je, asi nepřekvapivě, poměrně mladý. Co je tím konkrétně myšleno? Zhruba 90 procent ze 470 tisíc klientů společnosti Wealthfront je mladších 40 let. Průměrný zůstatek na účtu zákazníků, kteří se rozhodli svěřit peníze do robotických rukou, je necelých 60 tisíc dolarů (zhruba 1,3 milionu korun). „Naši uživatelé chtějí mít možnost spravovat peníze stejným způsobem, jakým spravují jiné věci, například online rozvoz jídla,“ sdělila mluvčí společnosti Elly Stolnitzová.
Průměrný klient firmy Batterment, zabývající se behaviorálními financemi a investováním, je podle jejího viceprezidenta Dana Egana velmi podobný tomu, co ve svém popisu zmínila Stolnitzová. Míra bohatství a věk ale podle něj nejsou jedinými faktory, které hrají v rozhodování, zda svěřit umělé inteligenci své finance, tu hlavní roli. Mezi klienty má totiž milionáře v důchodovém věku, nejstaršímu je dokonce přes 90 let. „Myslím, že to přitahuje lidi, kteří chtějí delegovat správu svého portfolia,“ přiblížil Egan.
Finanční poradce z masa a kostí si za své služby ročně řekne jedno procento z aktiv klienta (ne vždy tomu tak je, někteří nabízejí měsíční ,předplatné‘ nebo jednorázové poplatky za konzultaci). Poradenské služby robota však nestojí tolik. Běžně si účtuje 0,25 až 0,35 procenta ročně. Jsou tedy o tři čtvrtiny levnější, což už někomu může přijít optikou cena/výkon jako slušná nabídka.