Jestli má nějaký český produkt ve Skandinávii skvělé jméno, je to bezpochyby pivo. Pro podniky z Čech a Moravy se tamější trh stal vynikající exportní destinací, výčepní desítky i ležáky se ve Finsku i Švédsku prodávají mnohonásobně dráž než v Česku.
Ono se není čemu divit. Než se země ve druhé polovině 19. století zamilovala do spodně kvašeného piva plzeňského typu, ve Švédsku se pil především svenskol, což je nízkoalkoholický a poměrně sladký pivní nápoj.
Tím začínal i pivovar Kronleins Bryggeri fungující od začátku roku 1836 v přístavním městě Halmstad na jihozápadě země. Původní cihlová budova podniku prošla před patnácti lety citlivou rekonstrukcí a je dnes jedním z hlavních lákadel města.
Vrcholu - stejně jako celé švédské pivovarnictví - dosáhl na přelomu 19. a 20. století, kdy pivovar získal novou varnu i sladovnu. V celém Švédsku tehdy fungovalo 240 pivovarů, tedy vůbec nejvíc v historii.
Zatímco za vznikem a rozmachem značky stála rodina Appeltofitů, která podnikala v potravinářství, před sto lety se halmstadský pivovar stal rodinným stříbrem klanu inženýra Anderse Kronleina. Ten výrobnu zmodernizoval a posunul dopředu. Právě během jeho éry získal pivovar otevřenou spilku nebo stroje, které zautomatizovaly plnění a zavírání lahví. Jako první ve Švédsku pak firma v 50. letech začala produkovat i silné pivo, jež se po světě a hlavně v Africe proslavilo pod jménem Three Hearts Export.
Jak už název Kronleins Bryggeri napovídá, pivovar stále patří stejné rodině, zaměřuje se i na výrobu ciderů a dalších nápojů.
Světlé ne, tmavé potěší
A jakou spojitost má halmstadská varna s Českou republikou? Už několik let se u nás přes nábytkářskou síť Ikea prodávají její ležáky Ol Ljus a Ol Mork ve třetinkových lahvích. Z regálu obchodáku v pražské čtvrti Černý Most jsme si nejdřív vytáhli Ol Ljus, což je světlý spodně kvašený ležák se 4,7 procenta alkoholu. Ve vůni je slabě cítit ječmenný slad, v chuti působí pivo poměrně lehce až vodnatě, hořkost není nijak výrazná, což znamená, že se surovinami nejspíš v Kronleins Bryggeri šetří. V horkých letních dnech i přesto dokáže osvěžit.
Do sklenice se dostal i tmavý ležák Ol Mork nabitý rovněž 4,7 procenta alkoholu. V chudém odéru piva kolové barvy je znát závan praženého sladu, výraznější a plnější chuť mu dává prostoru mnohem víc. Pivo má překvapivě dobrou pitelnost a celkově -na rozdíl od Ol Ljus - neurazí.
Takže až si zase pojedete pro nějaký nábytek a při jeho montování budete nad návodem zuřit, vychlazený Ol Mork by mohl alespoň na chvíli zlepšit náladu.
Kronleins Bryggeri Halmstad, Švédsko Co doporučujeme: tmavý ležák Ol Mork Prodej v Česku: v bistrech Ikea
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz