Švýcarský podnikatel Sebastian Pawlowski se proslavil především svým obchodem se Škodovým palácem, který za legendárního pražského primátora Pavla Béma v roce 2006 pronajal radnici za spornou cenu. Dnes vede Pawlowski proti Česku arbitráž o 2,6 miliardy korun za zmařenou investici kvůli pozemkům, kde nemůže stavět, protože tudy má vést v budoucnu železniční trať.
Kauza Benice má svůj původ právě v územním plánovaní budoucích tratí. Pawlowski si v roce 2007 pořídil v katastru malé městské části Benice s pětistovkou obyvatel 30 hektarů polí s vidinou, že na nich postaví sídliště pro tři tisíce lidí. A skutečně v roce 2010 pražští zastupitelé odhlasovali, že se pole mohou změnit ve stavební parcely. A to přesto, že v zásadách územního rozvoje (dokument nadřazený územnímu plánu) prostředkem pole vedla budoucí železniční trať na Benešov.
Poslední bílá místa. Tisíce kilometrů dálnic a železnic není kam umístit
Stavět zároveň trať a sídliště ovšem nejde, podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) není možné vést trať jinudy, případně by se vlak musel zanořit pod zem do tunelu, což by stát vyšlo až o dvě miliardy dráž. Když ovšem Pawlowskému trať překážela a SŽDC mu odmítla dát pro stavbu bytů razítko z celkem logického důvodu – trať byla zakreslena v nadřazené plánovací dokumentaci dřív než stavební pozemky v územním plánu – nechal ji podnikatel prostřednictvím správní žaloby vymazat. Jenomže se probudily i Benice, kde se mezitím změnilo obsazení obecního úřadu. V roce 2012 zažalovaly vlastní změnu územního plánu, kterou se z Pawlowského pole v jejich katastru staly stavební parcely. Nová starostka se obávala, že by malá obec bez školky a pořádné silnice zhruba pětinásobný nárůst obyvatel nezvládla. I Benicím soud vyhověl a změnu polí na stavební parcely zrušil. Rozsudek ještě potom potvrdil Nejvyšší správní soud.
Pawlowski dnes tvrdí, že mu byly pozemky de facto vyvlastněny, když mu zůstalo zase jen pole, a po státu žádá ve Washingtonu „bolestné“.
Přečtěte si také: