Podnikání v Moravskoslezském kraji nahrává především levná pracovní síla a silný příliv dotací z Evropské unie
Už několik let sledujeme odliv firem z menších regionů naší republiky do hlavního města Prahy. Většina z těchto firem argumentuje zmenšením kontrolní zátěže ze strany státní správy. Často také podotýkají, že se jim s pražskou adresou lépe získávají klienti. To ale není vše – za odlivem stojí mnohokrát i neznalost a nepochopení příležitostí k podnikání v regionech ze strany těchto společností.
SCHOPNÝ MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ Přitom podnikání v regionu má své velké výhody. Například pokud společnost podniká v Moravskoslezském kraji, tak se jí otevírají dveře do nádherného regionu, který je v rámci České republiky specifický. Moravskoslezský kraj vytváří bezmála desetinu tuzemské průmyslové produkce, jsou zde dvě univerzity a další tři vysoké školy a lze pozorovat, jak i díky těmto institucím se v kraji daří novým technologiím a takzvaným hitech firmám.
Mezi firmami dominují společnosti zaměřené na informační technologie, elektroniku a samozřejmě automobilový průmysl.
Další neméně významný důvod, proč podnikat v regionech, je dostupnost financování projektů. Díky tomu, že firma má své sídlo v Ostravě, může využívat množství dotací z Evropské unie i regionálních dotačních titulů. Pravdou je, že na Moravskoslezský kraj je stále nahlíženo jako na region v rámci České republiky chudší. Proto sem proudí větší finanční dotace. Tomuto přílivu financí nahrává také fakt, že Moravskoslezský kraj a Ostrava jsou v příhraniční oblasti se dvěma dalšími členskými státy EU.
Nyní dobíhá dotační období 2007 až 2013, ovšem od příštího roku nás čeká nové pro léta 2014 až 2020, kdy odhad reálné alokace pro region soudržnosti Moravskoslezsko činí 82 miliard korun z celkových 520 miliard alokovaných potenciálně pro celou Českou republiku. Mezi cíle programů pro období 2014 až 2020 budou patřit témata jako posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací, zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků nebo ochrana životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů. Z těchto témat lze vidět, že bude možné evropské finance čerpat na velké množství projektů. A společnosti se sídlem v Praze si na tyto peníze samozřejmě sáhnout nebudou moci.
DOPRAVA A KVALIFIKOVANÍ LIDÉ Pro podnikání v Moravskoslezském kraji také mluví strategická poloha regionu, který má výborné dopravní spojení do Polska a na Slovensko. Polsko disponuje velkým potenciálním trhem a Ostrava je pro expanzi na tento trh skvělým výchozím bodem. Výhoda polohy Ostravy souvisí i s výbornou dopravní vazbou směrem do východní Evropy. Ostravu také spojuje s Olomoucí, Brnem a Prahou dálnice a mezi Ostravou a Prahou jezdí množství rychlostních vlaků.
V Moravskoslezském kraji naleznete kvalitní technickou infrastrukturu a množství výrobních areálů, které leze využít pro účely podnikání v různých oblastech. V Ostravě je nyní na trhu realit převis nabídky komerčních nemovitostí, což také nahrává firmám, jelikož lze pronajmout či koupit kancelářské prostory v centru za velmi příznivých cenových podmínek.
Velkou konkurenční výhodu v rámci Moravskoslezského kraje představuje i dostatečná nabídka spolehlivé a technicky erudované pracovní síly, jejíž průměrná hrubá mzda je bezmála o 2000 korun nižší než celorepublikový průměr. To je zapříčiněno mimo jiné vyšší mírou nezaměstnanosti v kraji. Tento fakt dělá pro zaměstnavatele Moravskoslezský kraj atraktivním. Lze zde také najít velké množství uchazečů o zaměstnání, kteří jsou schopni komunikovat v polském jazyce.
SVÉRÁZNÉ PŘÍLEŽITOSTI Vzhledem k faktu, že sami obyvatelé Moravskoslezského kraje o něm tvrdí, že je „rázovitý“, je nutné počítat s tím, že pokud chcete v tomto koutě republiky podnikat, měli byste v něm mít i sídlo své společnosti. Může to být jeden z faktorů, který zkraje pozitivně ovlivní váš vstup do regionu a hledání potenciálních partnerů a zákazníků.
Lidé na Ostravsku a Karvinsku jsou zpočátku uzavřenější a opatrnější než v jiných krajích, ale jakmile k vám získají důvěru, tak jsou naopak velmi přátelští, otevření a velmi rádi s vámi uzavírají dlouhodobé obchodní kontrakty a doporučují vás svému okolí.
Naopak pokud nejednáte čestně, neztratí se to tak jako například v našem hlavním městě. Jestliže získáte v Ostravě dobré jméno, lidé vás budou vyhledávat sami.
Je také nutné si uvědomit, že pokud máte sídlo svého podnikání v Praze, ale váš skutečný byznys je například v Ostravě, veškeré daně, které odvádíte ze své činnosti, proudí právě do Prahy. Do Ostravy se finance, které by pomohly rozpočtu kraje, nedostanou. Přitom podnikání v Ostravě a v Moravskoslezském kraji obecně je krásné, a proto je škoda, že někteří sídla svých ? rem umisťují do jiných měst.
O autorovi| MICHAL ONDRA, jednatel a spolumajitel New Wave Service