Společnost Illusion Softworks chystá IPO
Spočítačem se Petr Vochozka poprvé setkal na letním pionýrském táboře v roce 1985. V té době mu bylo deset let. Postupně se přes počítače Atari 800 a Amiga a stovky hodin strávených hraním propracoval k myšlence, že by své hry mohl prodávat.
Tajemství oslího ostrova.
Od roku 1991 nahrával své hry na diskety a snažil se je prodávat po 120 korunách za kus. V té době jeho „portfolio zahrnovalo tři tituly, nicméně sto exemplářů prodal. V roce 1993 se rozhodl zakoupit své první PC a založit firmu Vochozka Trading. Působil v ní jako publisher a v roce 1994 ve spolupráci s týmem Pterodon vytvořil hru nazvanou Tajemství oslího ostrova. Stála 240 korun a prodalo se jí 2000 kusů. Do konce roku 1996 společnost Vochozka Trading vyrobila dvanáct her. Některé tituly byly vlastní, jiné byly přeloženy z polštiny, neboť tamní trh se rozvíjel rychleji než náš. Všechny se slušně rozšiřovaly, a tak přišel zlom.
Nová krev.
Počátkem roku 1997 si Vochozka uvědomil, že nemá smysl tvořit hry pouze pro tuzemský trh, protože je příliš malý. Oslovil proto možné investory. Po půlroce hledání se Vochozka úspěchu přece jen dočkal, a to při jednání se společností Cash Reform. Po několika schůzkách, podrobné analýze trhu a jeho růstových potenciálů dospěly firmy k dohodě a 12. července 1997 byla založena společnost Illusion Softworks. V ní podle vložených investic a know–how měly zastoupení tyto strany: 75 procent Cash Reform, patnáct procent Petr Vochozka a deset procent hlavní grafik.
Skrytý a nebezpečný.
Společnost Illusion Softworks měla tehdy sedm zaměstnanců a připravovala vývoj 2D hry (hra zobrazovaná na osách x a y). Projekt byl však posléze ukončen, neboť se nejevil konkurenceschopným v zahraničí. Illusion Softworks se rozhodla v červnu 1998 pro vývoj hry zobrazované ve 3D (k výše zmíněným přibývá osa z) z prostředí druhé světové války. S návrhem na smlouvu oslovila brněnská společnost dvacet největších světových vydavatelů her, z nichž všichni z první desítky zareagovali. Nakonec v prosinci téhož roku uzavřeli Brněnští dohodu s americkou společností Take 2 Interactive.
V květnu roku 1999 byla válečná hra pod názvem Hidden & Dangerous (Skrytý a nebezpečný) dokončena a dodnes se jí prodalo pro platformu PC přes 400 tisíc exemplářů. Vochozkův předpoklad o slabém tuzemském trhu potvrdila skutečnost, že v Česku prodala společnost pouhých 1500 kusů. Tento titul se stal v kontinentální Evropě a především v Anglii velkým hitem, a ve společnosti Take 2 proto titulem číslo jedna. Hodnocení v herních časopisech, mimo jiné v PC Zone či u nás ve Score, se pohybovalo minimálně kolem pětaosmdesáti až devadesáti procent, společnost získala EMMA Awards – cenu za technický přínos – a dosáhla dvou nominací na Bafta Awards. S úspěchy se našly i prostředky na další růst (německá investiční společnost bmp AG poskytla další finanční prostředky pro rozvoj a stala se podílníkem). Původní skupina vývojových pracovníků, jež se účastnila produkce Hidden & Dangerous, začala s prací na H&D II. Nově vzniklý tým se věnoval projektu Mafia a Pterodon zahájil přípravu akční hry ze světa fantasy Flying Heroes.
Gangsterka na Velikonoce.
Rok 1999 zastihl společnost Illusion Softworks poprvé v černých číslech. Zároveň se změnily i podíly: 48 procent v současné době patří Cash Reform, na 42 procent se navýšil podíl Petra Vochozky a deset procent vlastní bmp.
V srpnu téhož roku uzavřela Illusion Softworks smlouvu pro převedení Hidden & Dangerous na jinou platformu, konzoli Dreamcast od společnosti Sega (více strana 58).
Firma plánuje v zimě 2001 uvést na trh pokračování úspěšného titulu Hidden & Dangerous II. Předtím by se ale na Velikonoce měla objevit akční 3D hra z gangsterského prostředí Mafia. Pro rok 2002 má pak Illusion Softworks v plánu dalších pět titulů, jeden z nich mimo jiné z války ve Vietnamu pod názvem Vietkong.
Expanze, ale kam?
Hlavním cílem je rozšiřování firmy, o něž se stará Cash Reform. Ta nejen zajišťuje financování, ale spolupracuje na strategii růstu. Hledá nové týmy, především v Česku a na Slovensku.
Další šancí, o níž Illusion Softworks usiluje, je spolupráce s firmou Sony při tvorbě her na konzoli Playstation 2. Podaří–li se spolupráci dovést do zdárného konce, bude firma z Brna první z bývalého východního bloku, jež by získala možnost vyvíjet tituly pro Playstation 2 (na tuto technologii se mimo USA, EU a Japonsko zatím vztahuje embargo s klasifikací vojenský materiál). Stejně tak se firma hodlá ucházet o vývoj pro chystanou konzoli Microsoftu X–Box. Zároveň Cash Reform chystá IPO společnosti Illusion Softworks, samozřejmě pokud budou trhy příznivě nakloněny. Zatím není rozhodnuto, zda emise proběhne dvoufázově, nebo jednofázově. Jak vysvětluje Petr Polách, investiční manažer v Cash Reform, buď bude nejdříve emitováno menší množství akcií na nějaké středoevropské burze, například na vídeňské, poté by se teprve mohly objevit na burze v Londýně, popřípadě v New Yorku, nebo budou v Anglii či USA emitovány akcie všechny.