Menu Zavřít

Svět o 360 stupních

27. 8. 2003
Autor: Euro.cz

Irácká architektka fascinuje Evropu i USA

Kdo se domnívá, že vývoj arabské kultury se zastavil po dobytí Bagdádu ve 13. století, měl by se seznámit s dílem irácké architektky Zahy Hadid.

Zaha Hadid, ještě donedávna označována jako génius teorie a „papírový architekt“, protože projektovala převážně do šuplíku, dnes na celém světě realizuje jeden projekt za druhým. Dva roky přednáší na vídeňské univerzitě užitého umění a ve vídeňském Muzeu užitého umění také proběhla její retrospektivní výstava.
Hlavní výstavní síň zachvátila „ledová bouře“ - na ploše tří set metrů čtverečních se prostorem kolébal a vznášel osm tun těžký a osm metrů vysoký, stříbrně stínovaný polyesterový prostorový experiment, fantastický svět forem. Cílem monumentálního modelu bylo aktivní přiblížení a pochopení radikálně nových forem a jazyka prostoru Zahy Hadid. Zcela podle jejího motta: „Existuje 360 stupňů, tak proč zůstávat u jednoho?“
Jaké jsou první kroky při zrodu jejího nového díla? „Každý projekt je jiný. Snažíme se vždy reagovat na každé nové stanoviště individuálně. Všechny projekty vznikají v harmonii se svým prostředím a určením. Vždy zkouším současně zkoumat více věcí, rešerše však probíhají paralelně - program, struktura, jazyk formy a jak objevit nový jazyk.“
První realizací Zahy Hadid byl „Vitra-Feuerhaus“ (1989-1993). Zpočátku pouhý projekt požární zbrojnice v areálu výrobce nábytku Vitra vyvolal okamžitě obdiv a zakázka byla brzy rozšířena na projekt celého areálu. Přečnívající střecha podepřená ocelovými svislými a šikmými pilíři propůjčuje stavbě svým dramaticky expresivním vzezřením cosi monumentálního. Není divu, že původní funkce ustoupila do pozadí a garáž hasičských vozidel byla přeměněna na muzeum nábytku firmy Vitra.
Imponující je velkoprojekt centrály BMW v Lipsku. Hlavní budova představuje nervové centrum, mozek továrního komplexu, v němž se sbíhají nervová vlákna výroby. Budova spojuje klíčové výrobní činnosti - karosárnu, lakovnu a montážní halu - a vytváří komunikační platformu celé továrny. Fenomenální na projektu je jeho snadná a finančně nenáročná přestavitelnost, možnost dalšího rozšíření a změny celé struktury podle potřeb provozu správní budovy a výroby. Dílo má být dokončeno v roce 2005.
V Rakousku se Zaha Hadid proslavila především skokanským můstkem v Innsbrucku (státní cena za architekturu 2002). Zařízení bylo uvedeno do provozu v loňském roce a stalo se skutečným symbolem města. Sladěním formy vysoce specializovaného sportovního zařízení s veřejně přístupnými prostorami vyhlídkové terasy a kavárny se architektce podařilo vytvořit novou formu, která prodlužuje topografii celého svahu do nebe. Můstek je délkou kolem 90 metrů a výškou skoro 50 metrů kombinací věže a mostu. Nahoře přímo přechází do vyhlídkové kopule, v níž je umístěna vyhlídková kavárna. Sem dopravují návštěvníky dva výtahy.
Dalším rakouským projektem je revitalizace části vídeňského dunajského kanálu prostřednictvím užšího napojení pobřežního pásma na město přes stávající viadukt dávno z provozu vyřazené městské dráhy. Viadukt, dílo Otty Wagnera, patří k celému komplexu městské dráhy, která je památkově chráněna. Dráha je až na tento úsek v provozu. Projekt tvoří tři stavební tělesa, která překlenou obloukovité prostory starých viaduktů. Části těles se budou vznášet nad horní hranou bývalé trasy městské dráhy, které bude přidělena nová funkce. Stezka a místy i lávka pro pěší a cyklisty propojí obě městské části – areál univerzity a nábřeží dunajského kanálu. Užitná plocha areálu je kolem 3000 metrů čtverečních, s dokončením se počítá v roce 2005.
Letos v červnu bylo také dokončeno a otevřeno Muzeum současného umění (Rosenthal Center for Contemporary Art) v Cincinnati v Ohiu, první realizované dílo Zahy Hadid ve Spojených státech. Newyorský kritik architektury Herbert Muschamps je označil za „nejvýznamnější americkou stavbu, která byla realizována od konce studené války“.

bitcoin_skoleni

Irácká hvězda
Zaha Hadid se narodila v roce 1950 v Bagdádu ve vysoce postavené rodině. Otec byl předsedou irácké strany pokrokových demokratů, oba bratři absolvovali Cambridge. Jejich o patnáct let mladší sestra prý toužila být architektkou již od dětství. Vystudovala na Americké univerzitě v Bejrútu matematiku, až na začátku 70. let odešla do Londýna, kde v letech 1972-1977 absolvovala architektonickou akademii Architectural Association (AA). Pak se stala partnerkou architektonické kanceláře Office for Metropolitan Architecture (OMA) a přednášela na AA společně s Remem Koolhaasem a Eliou Zenghelisem. Současně vedla od roku 1979 vlastní architektonické studio na architektonické akademii. V roce 1983 získala první cenu za projekt „The Peak“ v Hongkongu. Její nepřehlédnutelný styl, ovlivněný ruskou avantgardou dvacátých let minulého století, zejména konstruktivismem a Malevičovým suprematismem, vykrystalizoval až v osmdesátých letech. Budovy bez průčelí, které musejí být vnímány z více úhlů, se však většině komisí zdály být nepřehledné. V současné době má její architektonická dílna 50 spolupracovníků.

  • Našli jste v článku chybu?