Menu Zavřít

Svět práce

13. 2. 2008
Autor: Euro.cz

I kancelář nabízí prostor pro inovace

TELEDOJÍŽDĚNÍ Sejde z očí, nesejde z mysli Uprostřed éry, kdy je možné pracovat odkudkoli, se manažeři začínají ptát: Pracují podřízení vzdáleně… nebo dělají cosi, co práci jen vzdáleně připomíná?
Ano, práce, při níž je člověk uvázán ke stolu, má nádech starobylosti v době, kdy spolupracujeme napříč světadíly a kancelář si vozíme s sebou v dlani. Avšak zároveň s tím, jak se stále více lidí vytrácí, se společnosti potýkají s tím, jak tyto neviditelné armády zvládat a jaké typy lidí mají k práci na dálku předpoklady. Společnost Hewlett-Packard nabízí osobnostní test, aby pracovníci mohli zjistit, zda se hodí na sólovou práci v pyžamu. Test mimo jiné hodnotí, zda jsou pracovníci schopni zvládat omezený dohled. Jenže i ti, kteří toho schopni jsou, potřebují trávit určitý čas „tête à tête“. Výzkumníci v IBM zjistili, že když se týmy nescházely delší dobu než každé tři dny, škodilo to jejich spokojenosti a výkonnosti. Teď se po manažerech požaduje, aby týmy svolávali nejméně každé tři dny – fyzicky nebo virtuálně – z důvodů, které se vůbec netýkají dokončení nějakého úkolu. Řízení vzdálených pracovníků je jako aktivování ekosystému. Vedoucí pracovníci v IBM a HP se školí, jak vytvářet způsoby posuzování výkonnosti lidí, které zřídkakdy vidí. Nejvýznamnějším prvkem funkčnosti tohoto uspořádání je důvěra.

ZELENÁNÍ Pardon, vaši zprávu jsem zkompostoval Do trendu zvaného Zelená kancelář se výrazně zapojuje hotelový řetězec Marriott International. Z jeho jídelen pro zaměstnance nedávno zmizely kontejnery na plasty a papír a nahradily je skutečné talíře a kompostovatelné kontejnery na bázi brambor zvané SpudWare. Papírové šálky jsou passé. Zaměstnanci dostávají termosky na kávu a ti, kteří jsou přistiženi se šálkem Starbucksu, mohou mít ostudu z toho, že se nechovají ekologicky. Marriott rozdal lahve na vodu, které lze plnit přímo z kohoutku. Pracovníci si mohou vyměňovat spálené obyčejné žárovky z domova nebo z pracoviště za kompaktní zářivky. Firma má také zelené vyslance, kteří šíří osvětu o zhasínání světel, vypínání elektroniky, oboustranném tisku a šetření papírem všude, kde je to možné. Ano, někteří odpůrci reptají. Ovšem společnost ujišťuje, že úspora nákladů snadno převáží nad jakoukoli zaměstnaneckou agitací.

LOV TALENTŮ Stáj budoucích vedoucích pracovníků Hollywood má talentové agentury. Také svět korporací má teď jednu: Business Talent Group (BTG). Sama se propaguje jako „talentová agentura exekutivního managementu“ a zaujímá přední místo v tom, čemu odborníci na management říkají podnikání s talenty na vyžádání. To je budoucnost, píše Peter Cappelli, profesor managementu na Whartonově fakultě Pensylvánské univerzity. Investoři rizikového kapitálu dlouho drželi řídící pracovníky u ledu, připravené na další rozjezd. V současnosti, z důvodu nestálé globální ekonomiky a rtuťovitých podnikatelských trendů, společnosti rovněž potřebují získávat talenty pružně v reálném čase. Více než 500 zkušených řídících pracovníků na seznamu BTG lze umístit do pěti dnů. Společnost si účtuje jedno procento ze mzdy po dobu trvání zaměstnání, takže jde o průběžné placení. Dosud hvězdy BTG skončily na místech, jako jsou Silver Lake Capital, Fox Mobile, Dun & Bradstreet, Novartis, National Geographic a MOCA. Je díky tomu výkonná ředitelka BTG Jody Greenstoneová Millerová, která dříve pracovala u firem Maveron Capital a Walt Disney, podnikovou verzí superagenta Ariho Golda ze seriálu Vincentův svět?

/text v černém boxu na s. 60/
15 %
uživatelů Facebooku přiznává, že se tímto webem prohrabují celý den, když jsou v práci
Pramen: Sophos

MM25_AI

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?