Z b r o j a ř s k é k o n c e r n y
Dvě největší francouzské zbrojovky Aerospatiale a Matra Hautes Technologies se spojují. Důvod je prostý - chtějí se ubránit silné konkurenci amerických zbrojovek, které nyní ovládají téměř čtyřicet procent světového trhu.
Ve Francii nyní probíhá to, co mnozí odborníci před půl rokem považovali za nemožné - privatizace státního zbrojařského gigantu Aerospatiale. Francouzská růžovo-rudo-zelená vláda premiéra Lionela Jospina oznámila v únoru, že hodlá prodat státní balík v největší státní zbrojovce Aerospatiale, a umožnit tak její sloučení se soukromou firmou Matra Hautes Technologies.
Nový gigant se stane druhým největším v Evropě a pátým největším na světě v oblasti letecké a zbrojní výroby. Měl by hájit francouzské zájmy hlavně proti americkým firmám Boeing, Lockheed Martin a Raytheon-Hughes. Po rozsáhlé restrukturalizaci amerických leteckých a zbrojních výrobců byla totiž další existence francouzských zbrojovek ohrožena.
K rozhodnutí o prodeji státního podniku Aerospatiale donutila francouzskou vládu i restrukturalizace britské zbrojovky British Aerospace (BAe). Ta je nyní největší evropskou zbrojařskou firmou. Když navíc British Aerospace oznámila svou fúzi s britským elektronickým gigantem GEC Marconi, stala se pro Francouze ještě větší hrozbou.
„Dá se říci, že francouzská vláda je v procesu globalizace světové ekonomiky realistická, tvrdí Roland Sanguinetti, viceprezident pro vnější vztahy společnosti Lagard`ere, která je mateřskou firmou Matry. „Když totiž chce (francouzská vláda - pozn. redakce) zajistit konkurenceschopnost a další rozvoj podniků, musí v některých případech měnit strukturu firmy, nebo ji spojit s jinou společností, dodává Sanguinetti.
Metamorfóza
Jestliže fúze proběhne podle plánovaného scénáře, měli by akcionáři v květnu na valné hromadě firmy Lagard`ere schválit vstup své dceřiné společnosti Matra do Aerospatiale. Hned poté by měl stát nabídnout část akcií Aerospatiale firmě Lagard`ere za předem dohodnutou cenu. Zároveň také nabídne část akcií Aerospatiale zaměstnancům tohoto podniku.
Společnost Aerospatiale v prosinci 1998 získala od státu 45,76procentní podíl ve slavné francouzské zbrojovce Dassault Aviation. Tato společnost je - mimo jiné - výrobcem slavné série stíhacích letounů Mirage.
Aerospatiale v různých sférách spolupracuje s jinými firmami již delší dobu. Kupříkladu je významným dodavatelem klíčových dílů pro dopravní letouny Airbus. Přitom spolupracuje s firmou British Aerospace a s německým výrobcem Daimler-Chrysler Aerospace (DASA). Nadále tvoří významnou část francouzsko-německého podniku Eurocopter, který je druhým největším výrobcem vrtulníků na světě hned za americkým gigantem Bell Helicopters (Textron Systems). Eurocopter konkuruje i dalším tradičním výrobcům helikoptér - společnostem Sikorsky Helicopters, Boeing a britsko-italskému konsorciu Westland-Augusta.
Fúze mezi Aerospatiale a Matrou umožní i rozsáhlejší spolupráci v oblastí vesmírných technologií. Aerospatiale totiž doposud působí jako jeden z hlavních dodavatelů raketového programu Ariane Evropské vesmírné agentury (ESA).
V oblasti satelitních technologií má Matra zkušenosti získané při spolupráci s britskou firmou GEC Marconi (Matra Marconi Space). Francouzská společnost je dohromady s BAe (Matra BAe Dynamics) druhým největším výrobcem vojenských raket typu „vzduch-vzduch a „vzduch-země za americkou společností Raytheon-Hughes.
Matra také spolupracuje s firmou Nortel Networks v oblasti komunikací. V současnosti je mimo jiné ve sporu o dodávku komunikačního systému pro české ministerstvo vnitra.
Kráska a armagedon
Přestože představitelé francouzského průmyslu i vlády prosazují fúzi pod vlajkou evropského partnerství, sloučení podniku má zcela národní rysy. Ty nasvědčují tomu, že se Francouzi nehodlají vzdát svých ambicí stát se ekonomickým hegemonem starého kontinentu.
Lagard`ere, tedy mateřská společnost Matry, má velmi diverzifikované investice. Kromě raket a stíhaček se tato firma angažuje i v automobilovém průmyslu a ve sdělovacích prostředcích. Firma Matra Automobile je v Evropě největším výrobcem víceúčelových vozů, které vyrábí pro automobilku Renault.
Na trhu médií podniká Lagard`ere prostřednictvím svých dcer Hachette Filipacchi Médias a Hachette Distribution Services, které jsou největšími nakladateli časopisů a distributory literatury na světě. Kupříkladu Hachette Filipacchi Médias je mimo jiné vydavatelem prestižního automobilového časopisu Car & Driver Magazine, který vychází v šesti zemích. Hachette také vydává slavný dámský časopis Elle ve třiceti zemích světa. Mediální aktivity Lagard`ere tvořily v roce 1998 59 procent celkového obratu této společnosti. Firma je také pyšná na svůj úspěch, který následoval poté, co se rozhodla rozjet mezinárodní propagační kampaň pro Elle s názvem La plan`ete Elle neboli Planeta Elle pod sloganem „Nad naším časopisem slunce nikdy nezapadne“.