Díky digitalizaci budou logistické sítě do 20 let přístupnější, spolehlivější, udržitelnější i ziskovější
Po většinu lidských dějin byl dodavatelský řetězec, který v současnosti spojuje svět, nepředstavitelný. Cesta na trh má nyní podobu superdálnice, která je v provozu zcela nepřetržitě, 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Světový obchod totiž nespí. Dokonce si už ani na okamžik nezdřímne. Kola na zemi, křídla ve vzduchu a lodní šrouby ve vodě propojují světové hospodářství, které povětšinou nezná hranic.
Globální superdálnice je sice nesmírně výkonná, zároveň však nikdo v oboru přepravy nepochybuje, že základní předpoklady úspěchu v této branži nadále znějí: rychleji, levněji, bezpečněji, jednodušeji. Globální firmy, které nikdy nespí, nepožadují ani nezasluhují nic menšího.
To by mohlo naznačovat, že dodavatelský řetězec budoucnosti bude vypadat úplně jinak. Existují dokonce sci-fivize možností teleportace ve stylu Star Treku, v podobě 3D tisku a vysoce prémiové služby, kterou by bylo možné přesouvat zboží kyberprostorem, například automobilové díly z továrny v Číně přenést elektronicky do továrny ve Spojených státech. Je to opravdu velmi lákavá a fascinující možnost.
Všudypřítomná data Mnohem pravděpodobnější však je, že i za 20 let se k přesunu zboží budou nadále primárně používat dopravní prostředky, tedy především letadla, lodě, vlaky a nákladní automobily. Není to možná kdovíjaká exotika, ale bude se tak dít s téměř molekulární přesností zcela nové úrovně. Dodavatelský řetězec budoucnosti nebude vypadat příliš odlišně, ale v roce 2033 bude jeho přehlednost pozoruhodná. Data z něj budou doslova vyzařovat do všech stran.
K takové úrovni transparentnosti se již blížíme, ovšem v budoucnu ještě rozsáhlejší označování každé položky v zásilce bude využívat nepatrných zabudovaných senzorů, které umožní bezprecedentní rozsah sledování a dohledávání zásilek v reálném čase. FedEx v současnosti již nabízí pro zásilky s vyšší hodnotou větší, multisenzorové zařízení zvané SenseAware, a to pro použití ve všech dopravních prostředcích, včetně letadel, pro zásilky v rámci Spojených států i do desítek destinací po celém světě. V roce 2033 budou takové senzory bezmála všudypřítomné.
Dodavatelský řetězec bude zcela optimalizovaný a zároveň personalizovaný na úrovni jednotlivce. Každý z nás bude mít přístup k personalizované řídicí věži, řídicímu centru zásilek přímo ve své dlani, ať už ve smartphonu, v tabletu nebo v jiném příručním zařízení. Řada velkých společností má již dnes týmy, které se starají o řízení těchto „kontrolních věží“ a sledují poruchy v dodavatelském řetězci. Ty mohou být způsobené počasím, mechanickou poruchou nebo třeba i občanskými nepokoji. Za 20 let budou pokročilejší algoritmy neustále každému z nás počítat poměr rychlosti a nákladů a generovat globální možnosti přesměrování zásilky nebo jejího urychlení či zpomalení. Tato úroveň dat bude rovněž představovat vyšší míru bezpečnosti v celém dodavatelském řetězci. Stav zásilky – polohu dodávky např. kuchyňských myček nebo teplotu zásilky lidských tkání – bude možné sledovat s mnohem vyšší přesností. To dále celý dodavatelský řetězec zjednoduší. Panoramatický pohled na trasu přepravy tuto trasu v jistém smyslu zploští a i složitější směrování bude názornější. Tím se zvýší efektivnost, ušetří se náklady a zvýší se důvěra, že zboží dorazí v pořádku a včas.
KonSoLIdaCE I dEKonSoLIdaCE Tato flexibilita postihne i respektovaný základ dodavatelského řetězce – konsolidaci.
V roce 2013 je většina zásilek konsolidovaná, tedy sloučená, zabalená v kontejnerech v nákladovém prostoru letadla, v trupu lodi nebo na návěsu kamionu. V roce 2033 bude pole možností v rámci dodavatelského řetězce zahrnovat i dekonsolidaci, tedy vyjmutí části položek, nebo dokonce i jediné položky z konsolidované zásilky. Toto umožní – pochopitelně za určitou cenu – zrychlit např.
dodávku dialyzačního přístroje, jenž dorazil ze Spojených států do přístavu v Hamburku a je určený pro pacienta v Praze, který jej právě naléhavě potřebuje. Namísto přepravy kamionem s desítkami dalších zařízení po vylodění v Německu bude možné přístroj vyjmout z hromadné zásilky a zaslat jej samostatně, například přes noc expresní leteckou dopravou.
Konečně může být do dodavatelského řetězce postupně začleňován i další druh konsolidace. Výrobní proces dejme tomu uvedeného osobního dialyzačního přístroje může být propojen s jeho dopravou i likvidací po uplynutí životnosti. Při výrobě produktu bude do samotného produktu zakódován proces určení jeho konečného úložiště. Objednávka přístroje podaná v Praze by se mohla okamžitě začlenit do matice navzájem propojených výrobců, dopravců a nakonec, aby se završil celý cyklus, i konečného místa určení přístroje – autorizovaného sběrného střediska, kde se přístroje recyklují. Představte si, že telefonem naskenujete dvourozměrný čárový kód na produktu, a automaticky tím k sobě vyšlete kurýra, který produkt vyzvedne s přesnými pokyny pro konečné místo dodání.
EKoLoGICKá udRŽItELnoSt Zásadní význam bude mít udržitelnost. Jeden z největších světových odborníků na dodavatelský řetězec dr. Edgar Blanco z MIT uvedl: —Výborni vám umíme nico dorueit. Ne už tak výborni viak umíme vic, kterou jsme vám dodali, od vás poevzít zpit. Jde o snahu získat dalií hodnotu v podobi materiálu, které lze renovovat nebo recyklovat, nebo možná dokonce poedat tentýž produkt jiným lidem, jakmile jste jej poestali používat.“ Je to vizionářská představa. Udržitelnost má pro obor přepravy již dlouho zásadní význam. V přepravě se projevuje trvalá a pokračující snaha snížit uhlíkovou stopu a vytvořit ještě ekologičtější dodavatelský řetězec. Tato snaha bude dále pokračovat a jednou by mohla obsáhnout i celý životní cyklus výrobku.
Moderní dodavatelský řetězec se značně proměnil od doby, kdy se zboží dopravovalo na trh na voze taženém koněm, ale k zásilkám v kyberprostoru má stále ještě dlouhou cestu před sebou. Ale i za pouhá dvě desetiletí bude dodavatelský řetězec budoucnosti přesnější, přístupnější, spolehlivější, udržitelnější a ziskovější než kdykoli předtím.
To je vynikající zpráva pro celé světové hospodářství, na němž jsme všichni závislí. Superdálnice světové ekonomiky nebyla nikdy lepší než dnes. A ještě lepší zprávou je, že je i nadále ve výstavbě.
O autorovi| CRAIG SIMON• prezident spoleenosti FedEx a generální oeditel pro dodavatelský oetizec