Menu Zavřít

Světlo přichází ze Slovenska

1. 7. 2013
Autor: Euro.cz

Původně garážová firma OMS na dovoz svítidel dnes udává světu standardy osvětlení. Její šéf Vladimír Levársky přitom začínal jako učitel

Musíte být ambiciózní, nebát se riskovat, mít správný odhad, schopnost motivovat, řídit a žít svou prací. Stačí doplnit oblíbenou flexibilitu a multikulturní tým a máte popis předpisového manažera. Stejná slova často používá i slovenský podnikatel roku 2012 Vladimír Levársky, když vypráví příběh o sobě a svém podnikatelském úspěchu s firmou OMS. Ta vyrábí osvětlení pro klienty ze 122 zemí a ročně utrží okolo 80 milionů eur.

V jeho případě ovšem nezní jako strojeně naučené poučky. Říká, že když se do něčeho zakousne, dokáže i nespat. Těžko by ale člověk věřil tomu, že něco nedokáže vyřídit během pár chvil, minimálně s ohledem na tempo řeči, jaké předvedl při rozhovoru s týdeníkem Euro v Monaku na finále soutěže auditorské společnosti Ernst & Young Světový podnikatel roku 2013.

„Je příkladem člověka, který chce být nejlepší v tom, co dělá, a dokonale ovládá umění obchodu. Jeho firma je dlouhodobě úspěšná, a to především v mezinárodním měřítku,“ komentoval zvolení slovenského reprezentanta Ľuboš Fellner, majitel cestovky Bubo Travel, který se stal slovenským podnikatelem roku před Levárskym.

Za vším hledej Italy Vladimír Levársky se ke své podnikatelské kariéře odrazil z učitelského místa na gymnáziu. Původně aktivní fotbalista tam učil zeměpis a matematiku.

„Mít matematickou hlavu je obrovská výhoda. Neustále vám v hlavě běží ten porovnávací ping-pong. Samozřejmě pomáhají i jazyky a geografie, když se bavím s lidmi ze zahraničí a ptám se, odkud jsou, hned o nich vím hodně,“ vypráví Levársky.

U učitelství ale zůstat nechtěl, měl vyšší ambice. Už od svých fotbalových let a zápasů v Nizozemsku viděl příležitost na Západě. Jak se svěřil slovenským médiím, byl prý „totálně motivovaný“ a překládal si články ze zahraničních ekonomických časopisů. V roce 1991 se s pár lidmi domluvil a založili spolu firmu věnující se suchým stavbám.

Protože uměl jazyky, dostal na starost osvětlení, která se dovážela především z Itálie. Brzy pochopil, jak lukrativní byznys mohou světla být. Viděl v nich takový potenciál, že se po roce a půl s partnery rozešel a vyrazil vlastní cestou, když založil firmu OMS neboli Obchodně-marketingovou společnost, která se zaměřila na dovoz průmyslových a komerčních svítidel. Proto pro něj nejsou konkurencí například firmy jako Preciosa nebo Lasvit. Kvůli tomu ani nevyužíval služeb tradičních skláren.

Levársky říká, že se do byznysu nevrhl kvůli penězům, ale aby měl možnost naplnit své cíle a dělat kvalitní věci. I kdyby mu na penězích nezáleželo, umí si všechno dobře spočítat.

„Když děláte nějaký byznys, zjistíte jeho vytěžitelnost. Buď se v něm najdete, nebo ne.

Když se člověk poptá, co jednotlivé firmy dělají, často vám ukazují spektrum všemožných aktivit. Ale tak to nemůže fungovat. Logičtější mi přijde postavit podnikání na jednom silném základě, kterému rozumíte,“ přesvědčuje.

Podobně si propočítával i příležitosti své firmy. Rychle pochopil, že se dá slušně vydělat reexportem italských svítidel dále do světa – především do východní Evropy. Zariskoval a v roce 1995 se stal jedním z deseti vystavovatelů na prvním ročníku veletrhu svítidel v Moskvě. A vyplatilo se. „Tam byly tyhle věci nedostatkovým zbožím a být v tom byznyse, to byl Klondike,“ připomíná období zlaté horečky Levársky.

Zhruba tehdy se začaly objevovat problémy s italskými dodavateli, jejichž nátura se projevovala například nedodržováním termínů. OMS začala s vlastní výrobou jednodušších typů svítidel, o které byl zároveň největší zájem. Financování startu produkce firma zvládala díky zájmu na východních trzích a tehdejší ruské módě plateb dopředu. Vlastní standardy pro svět Do výroby společnost OMS zařazovala stále složitější světelná řešení, zapojila vlastní vývoj i design. Během pár let vyrostla z garážové firmy do společnosti, která světly zásobuje celý svět. Ve svém sídle ve slovenské Senici zaměstnává přes tisíc lidí a patří mezi ně odborníci z Číny, Rakouska, Německa, Ruska nebo Indie. Dokonce mají svoji vlastní ulici, kde jsou obytné domy pořízené firmou.

„Může to znít jako baťovský přístup, ale já bych se s ním nespojoval, jsem trochu jiný případ. Myslím, že máme společné spoléhání se na selský rozum,“ odpovídá Levársky na srovnání s podnikatelskou legendou.

Když vypráví o své firmě, jako by ani nebylo důležité, že kdysi během růstu násobila svou hodnotu a loňské tržby pohybující se mezi 70 a 80 miliony eur se letos vyšvihnou o dalších sedm procent. „Mohlo by to být i 17 nebo 27, ale my už postupně opouštíme ten masový byznys, zaměřujeme se na high-end,“ tvrdí šéf jednoho z 12 nejvýznamnějších výrobců osvětlení v Evropě.

Zlom pro jeho firmu přišel v době, kdy OMS vydala vlastní Standard kvality osvětlení (LQS), který prý nahradil chaotickou změť regulí uceleným systémem, a získala si tak globální pozornost.

„Díky tomu nás oslovují z celého světa a my si můžeme vybírat, s kým budeme spolupracovat,“ dodává Levársky s tím, že se díky tomu dostal i k tak prestižním zakázkám, jako je osvětlení pro francouzský řetězec obchodních domů Galeries Lafayette.

Z podobného výběru vznikla v Indii na začátku května společnost Luxtra Lighting, kde jsou spolumajiteli OMS a indický partner Eon Electric. Podobně jako na asijský trh se OMS vrhá i na Blízký východ nebo do Jižní Ameriky. Nabídky na spolupráci přicházejí prakticky odkudkoli a Levársky teď přemýšlí nad transformací OMS v globální firmu a možnostmi franšízingu. Zatím nejdůležitějšími trhy, kam míří 60 procent výroby, ale zůstávají Německo, Francie, Anglie a Skandinávie. Prodám i kožich v létě Jak se rozšiřuje byznys OMS po světě, dává její šéf do souvislosti s inovacemi a popisuje je poutavě a politicky nekorektně. „Jak se přejímají trendy po světě, souvisí se vzdělaností národa. Začínají ty nejintelektuálnější, jako třeba Švédsko následované Německem, Anglií, Beneluxem, Francií, pak se to rozsype až po Rusko nebo Ukrajinu,“ uvažuje Levársky.

Jeho firma teď také těží především z toho, že se na inovace zaměřila a brzo odhadla možnosti LED svítidel. Jejich rapidní rozvoj připomínající technologickou revoluci mu pak mohl ze starostí prakticky vymazat ekonomickou krizi. Zároveň rozvíjí možnosti, které nová technologie nabízí. Dříve se dala upravovat pouze intenzita světla, nyní se dá hrát s jeho teplem nebo studeností, a k tomu ještě s barevnými tóny.

„Podnikáme na trhu s osvětlením ulic, tam se dá využít světlo připomínající den, prokazatelně to zvyšuje bezpečnost. Podobně se dá zvyšovat koncentrace zaměstnanců v kancelářích. V obchodě pak můžete nastavit podmínky tak, že dámě prodáte kožich i v létě,“ vypočítává Levársky.

Sebevědomí Vladimíru Levárskému evidentně nechybí, přesto nesklouzává do arogance. I proto nepřekvapí jeho tvrzení o důležitosti lidské pokory v životě člověka. Sám ji prý čerpá ze své víry. A všímají si jí i ostatní.

„Přemýšlí dopředu a nebojí se být lídrem.

Přes všechen ten dril se ale snaží být pokorný,“ řekl o něm Ľuboš Fellner.

Možná proto netlačí Levársky do nástupnické pozice svého dospívajícího syna, pro firmu buduje manažerský tým, který podnik uřídí i bez aktuálního šéfa. Syna nechává hledat si vlastní byznys a nenutí ho ani do oblíbeného fotbalu. V tom je Levársky aktivní dodnes – je dokonce majitelem fotbalového klubu Senica. Jedním z důvodů, proč do něj investoval, byl sociální aspekt, podle něhož má podnikatel vracet svému regionu něco zpátky. Zároveň to pomáhá imagi firmy – kvůli ní ostatně kdysi podporoval i ženský volejbal, což mu pomohlo i při pronikání na trhy, jako je Nizozemsko.

I pro ten fotbal ale má byznys plán. Zatím do něj sice spíše investuje, ale jednou by mohl i vydělávat. Tým dostal i do první ligy. „Funguje nám i spolupráce s vaší Spartou, zatím si od nich třeba půjčujeme hráče. Už jsem ale panu Křetínskému říkal, že přijde doba, kdy si bude hráče od nás půjčovat on,“ těší se Levársky.

bitcoin_skoleni

Zlom přišel v době, kdy OMS vydala vlastní Standard kvality osvětlení, který prý nahradil chaotickou změť regulí uceleným systémem, a získala jím globální pozornost.

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?