Menu Zavřít

Světová expanze francouzského Wal-Martu

15. 12. 2009
Autor: Euro.cz

Obří obchodní řetězec Auchan má mocného vládce, mlčenlivé vedení a ...

Celý podtitul:
Obří obchodní řetězec Auchan má mocného vládce, mlčenlivé vedení a neukojitelné nutkání expandovat

Gérard Mulliez je francouzským Samem Waltonem. Je to skromný a přímočarý podnikatel pocházející z malého městečka, jenž velmi schopně přetvořil jedinou prodejnu v rozlehlé impérium. Otřásl světem maloobchodu úplně stejně, jako se to kdysi povedlo zakladateli obchodního řetězce Wal-Mart.
Mulliez je hlavou uzavřené rodiny, jež ovládá jeden z největších maloobchodních konglomerátů světa. Jednotlivé firmy provozují dohromady přes sedm tisícovek obchodních zastoupení, jejichž roční prodeje dosahují přibližně 95 miliard dolarů. Celek tvoří více než dva tucty rodinných firem, mezi něž patří sám Auchan podobající se obrovským krabicím hypermarketů jako by z oka vypadlým Wal-Martu, firma Decathlon – největší maloobchodní prodejce sportovního zboží na světě – a evropské a latinskoamerické operace firmy Midas, jež se specializuje na tlumiče do aut. Rodinné firmy získávají náskok před konkurencí především na rozvojových trzích. Vzhledem k tomu, že prodeje v USA a v západní Evropě jdou dolů, je tato skutečnost naprosto klíčová.
Klan, jehož majetek je odhadován na 22 miliard dolarů, je nejbohatší francouzskou rodinou. Její členové se však urputně brání jakékoli publicitě. „Je překvapivé, jak málo toho o nich víme,“ říká Benoît Boussemart, ekonom, který o této rodině loni vydal knihu poté, co Gérard Mulliez prohrál soudní při, v níž se snažil jejímu zveřejnění zabránit. Šéfové hlavních rodinných firem stejně jako sám Mulliez žádost o rozhovor pro časopis Businessweek buď přímo odmítli, nebo vůbec nereagovali.
Rozsah rodinných struktur si neuvědomuje ani většina Francouzů. Je sice pravda, že roční prodeje v objemu 95 miliard dolarů jsou ve srovnání s 405 miliardami dolarů Wal-Martu nevýrazné. Také odstup za světovou dvojkou – francouzským Carrefourem s ročním obratem 145 miliard dolarů – je značný. Auchan je však na úrovni britského Tesca či německého řetězce Metro, jež uzavírají pětici největších maloobchodních řetězců světa.
V Číně hypermarkety firmy Auchan předhánějí konkurenci tím, že oslovují stále mobilnější zákazníky. Oproti Carrefouru, jenž své obchody postavil jako imitace rušných pouličních tržišť, je Auchen mnohem lépe uspořádaný. Odhady poradenské společnosti Planer Retail hovoří o tom, že roční prodeje každého ze 145 čínských hypermarketů firmy Auchan dosahují v průměru 45 milionů dolarů. Hypermarkety firmy Walt-Mart se oproti tomu musí spokojit s 26 miliony dolarů. Důraz Wal-Martu na nejnižší ceny „u čínských zákazníků nezabral“. Ti totiž mnohdy předpokládají, že levnější zboží je padělané nebo nebezpečné, uvádí Shaun Rein, výkonný ředitel šanghajské společnosti China Market Research Group, jež se zabývá průzkumem trhu.
Mulliezovým společnostem se daří i v Rusku. Sedm let po otevření první moskevské prodejny se firma Auchan stala největším zahraničním provozovatelem hypermarketů v Rusku s 34 hypermarkety a ročním prodejem pohybujícím se kolem šesti miliard dolarů, upřesňuje konzultační firma Planet Retail. Wal-Mart ani Tesco v Rusku nepůsobí a Carrefour se letos na podzim stáhl jen pár týdnů poté, co tam otevřel první dva obchody. Teď se do Ruska tlačí i Decathlon a další z řetězců napojených na rodinu – firma Leroy Merlin, jež prodává stavební materiály a potřeby pro kutily. Pomáhá jim další z Mulliezových firem – skupina Immochan podnikající v oblasti realit, která coby dceřiná společnost firmy Auchan kupuje pro rodinné podniky stavební pozemky.

Téměř neviditelná síť Jelikož je Auchan jedinou z Mulliezových firem, která zveřejňuje výroční zprávy, prostudoval ekonom Boussemart dokumenty, jež jednotlivé spřízněné firmy poskytly místním francouzským úřadům. Jaká byla jeho zjištění? Impérium je pozoruhodně silné. Většina společností není takřka vůbec zadlužená. Firmy Decathlon, Leroy Merlin a další léta přiznávaly dvouciferný růst prodejů i zisků. Poté, co v roce 2008 stouply prodeje firmy Auchan o 7,5 procenta, došlo letos k poklesu na 59 miliard dolarů. Carrefouru a Metru se však dařilo ještě méně.
Síť, jež propojuje Mulliezovy podniky, je pevná, ale téměř neviditelná. Ačkoli jsou firmy z právního hlediska oddělené, jsou ovládány rozsáhlým klanem čítajícím až 550 osob. Nyní osmasedmdesátiletý Gérard Mullliez odešel z řídicích pozic v roce 2006, jeho syn a nejrůznější bratranci, sestřenice, synovci a neteře však zastávají nejvyšší pozice v téměř všech firmách. Všechny jsou v soukromém vlastnictví a většina sídlí v zašlém průmyslovém regionu poblíž města Roubaix u francouzsko-belgické hranice, kde Mulliez otevřel v roce 1961 první obchod firmy Auchan. Na základě rodinné dohody mohou její členové obchodovat s podíly mezi sebou, nesmějí je však prodávat mimo rodinu. Díky tomu nejsou ve firmách vnější tlaky na rychlý zisk. Některé společnosti sice nabízejí svým zaměstnancům akcie, jejich objem však v žádném případě nesmí přesáhnout patnáct procent z celkového množství.
Mulliezova rodina začala podnikat před více než dvěma sty lety v textilním oboru. V polovině 20. století toto odvětví zažívalo útlum a mladší generace dychtila po rozšíření podnikání. Tehdy devětadvacetiletý Gérard otevřel první obchod pod značkou Auchan v opuštěné továrně ve městě Roubaix a byl přesvědčen, že nákupní centra s velkými parkovišti na předměstích zvítězí nad tradičním nakupováním ve středu měst.
Rodinný klan je notoricky skoupý. „Nikdy je neuvidíte v St. Tropez ani nakupovat drahé obrazy,“ říká Bertrand Gobin, novinář a autor blogu, jenž se zaměřuje na tuto rodinu. Gobin, jemuž v roce 2004 Gérard Mulliez poskytl rozhovor, si vybavuje, že vládcova pracovna nebyla vytápěná a veškerý její nábytek představoval levný pracovní stůl, několik židlí a stolek, přes nějž byl přehozen arch papíru místo ubrusu. Rozhovor trval pět hodin, Gobin ale říká, že za celou tuto dobu mu Mulliez nenabídl ani sklenici obyčejné vody, natož aby mu poskytl přestávku, aby si mohl odskočit na toaletu.
Nehledě na obchodní zdatnost byla rodina v USA a ve Velké Británii zahnána do kouta. Firmy Auchan a Decathlon otevřely v USA v osmdesátých a devadesátých letech minulého století řadu obchodů, časem se však obě stáhly. Prodejce koberců Tapis Saint Maclou převzal v roce 1999 svého britského konkurenta Allied Carpets. V letošním roce prodeje klesly a majitel firmu Tapis Saint Maclou prodal.
To však nevzalo rodině chuť na světovou expanzi. Firma Auchan právě otevírá své první obchody na Ukrajině a tlačí se do Perského zálivu. Prostředky pro expanzi v Číně chce získat prodejem cenných papírů vydaných retailovým joint venturem, jenž je ovládán firmou Auchan a tchajwanskou skupinou Ruentex Investment Group. A konečně firma Decathlon – ta po letech nevýrazného působení ve Velké Británii doufá, že se jí podaří plně využít olympijských her, jež se budou konat v Londýně v roce 2012. Ještě před jejich zahájením zde chce otevřít minimálně pět nových prodejen. „Měli jsme několik let na to, abychom upravili naše obchodní modely,“ říká Stéphan Veyret, ředitel britských operací firmy Decathlon. „Myslíme si, že jsme našli správný recept.“

TABULKA: Rodinná záležitost Maloobchodníci ovládaní Mullierovým klanem mají roční obrat asi 95 miliard
ZNAČKA*PRODEJE V ROCE 2008 (v mld. USD)* DRUH*OBCHODNÍ ZASTOUPENÍ
Auchan*58,7*Hypermarkety*1,245 ve 13 státech
Leroy Merlin*14,8*Hobbymarkety*452 v 9 státech
Decathlon*7,4*Sportovní potřeby*442 ve 14 státech
3 Suisses+*5,5*on-line katalogový prodej*Internetové stránky ve 24 zemích
Midas++*1,9*Autodíly*1.100 v 11 zemích
+ 44 % vlastní Mulliezova rodina
++ Pouze v Evropě a Latinské Americe
Pramen: Údaje jednotlivých společností, Bloomberg BusinessWeek

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

  • Našli jste v článku chybu?