PROLOGIS Největší světový vlastník, provozovatel a developer distribučních areálů společnost ProLogis, rozšiřuje rozlohu průmyslových zón v České republice. Zakoupila totiž více než 48 hektarů, na nichž budou stát dva nové standardní industriální parky. Konkurence ale nespí.
PROLOGIS Největší světový vlastník, provozovatel a developer distribučních areálů společnost ProLogis, rozšiřuje rozlohu průmyslových zón v České republice. Zakoupila totiž více než 48 hektarů, na nichž budou stát dva nové standardní industriální parky. Konkurence ale nespí.
Společnost Prologis míří z okolí Prahy na východ i na západ. První nový park, ProLogis Park Ostrava, vznikne přímo v Ostravě, necelých deset kilometrů jižně od hranice s Polskem a 50 kilometrů západně od hranice se Slovenskem. Po dobudování zde budou dvě distribuční centra o celkové rozloze 69 700 metrů čtverečních. Výstavba prvního objektu by měla začít ve druhé polovině roku 2007.
Druhý areál, nazvaný ProLogis Park Štěnovice, vyroste dva kilometry severně od Plzně. Zde bude celkem pět objektů o výměře přes 116 tisíc metrů čtverečních. „Vítáme možnost uchytit se v Ostravě a Štěnovicích, což jsou dva silné regionální trhy s obrovskou průmyslovou základnou,“ říká market officer pro Českou republiku a Slovensko společnosti ProLogis Jakub Pelikán.
PŘITAHUJÍ DALŠÍ LOKALITY
Velmi žádanou lokalitou pro rozvoj logistických areálů je v poslední době okolí budované rychlostní komunikace R6 na západním okraji Prahy. Mezi Prahou a Hostivicemi vyrůstá jeden areál vedle druhého a další se chystají směrem k Pavlovu. Nový logistický park R6 u Jenče se chystá vybudovat společnost Skanska Property CR.
Tento park nabídne na pozemku o rozloze 42 hektarů v několika fázích až 170 tisíc čtverečních metrů skladových ploch. Na řešení koncepce projektu se podíleli architekti i odborníci na logistiku a dopravu s cílem vytvořit maximální užitnou hodnotu a flexibilitu pro každého nájemce. Výhodou tohoto parku může být i to, že až 80 procent jeho rozlohy bude napojeno na železniční vlečku.
DALŠÍ INVESTICE U D1
Velká logistická centra vzniknou i u dálnice D1, která je jen zdánlivě těmito areály přeplněna. Investoři postupně opouštějí úzké okolí kolem Prahy či Brna a míří do dalších lokalit. Zajímavou lokalitou pro investory je například okolí obce Stránecká Zhoř na Žďársku. Areál pro několik pracovníků chce stavět firma Renol CZ, diskontní řetězec Lidl plánuje logistické centrum se 100 až 200 pracovními místy.
Společnost OMV loni představila záměr vybudovat nedaleko obce dálniční truck centrum. Zhoř leží u silnice 2. třídy, která vede z Velkého Meziříčí do Jihlavy nedaleko dálnice D1. Obecní úřad nyní chystá lokalitu pro menší podnikatele ve směru na Měřín.
MILIARDY ZMĚNÍ LETIŠTĚ
Logistické centrum se chystá také v areálu letiště Líně na západě Čech. Po dohodě s ministerstvem obrany chce firma PlaneStation Pilsen vložit miliardy korun do rekonstrukce letiště v Líních u Plzně. Investor, který už pracuje na projektu, má plochu v dlouhodobém pronájmu od státu. Letiště Líně chápe spolu s krajem a obcemi jako strategické rozvojové území. „Před zahájením rekonstrukce je potřeba zejména dotáhnout do úspěšného konce jednání s ministerstvem obrany ohledně odkoupení areálu a ujasnění vojenského působení v areálu,“ tvrdí ředitel rozvoje PlaneStation Pilsen Michal Čermák. Podle něj je velmi důležité také propojení letiště s dálnicí D5 Praha-Plzeň-Rozvadov víceúrovňovou křižovatkou.
Investor musí opravit vybavení letiště, vzletovou a přistávací dráhu na těžší letadla a vybudovat moderní terminál. V okolí plochy má vyrůst komerční zóna s logistickými a výrobními podniky. Zatím ale investor s žádnými firmami nejedná. Letiště, kde by se dalo podle dřívějších vyjádření kraje i města využít až 250 hektarů, má česko-kanadská firma PlaneStation Pilsen pronajaté od počátku roku 2001 na 99 let.