Světový pohár v ledním hokeji poutá kromě výkonů samotných aktérů i dalším pokrokem technologií na poli sportovní reklamy. Plochy kolem ledu jsou totiž využívány pro projekci virtuální reklamy. Ve výsledku jich na jedné ploše může být několik zároveň. Záleží, kdo se dívá.
Diváci přímo na stadionu vidí kolem ledu opravdovou reklamu, která tam byla nainstalována. Televizním divákům jsou však promítány reklamy virtuální. Profituje na tom především NHL, která prodala čtyři druhy televizních práv – pro Spojené státy, anglicky i francouzsky mluvící části Kanady a pro zbytek světa. Každá cílová skupina v jednotlivých regionech pak vidí jiné reklamy.
Umožňuje to technologie od společnosti Supponor, která má vývojové sídlo v Helsinkách a obchodní v Londýně a je spolufinancována Evropskou unií. Tato firma vyvinula systém virtuální reklamy DBR Live, která dokáže „obkreslit“ reálné překážky, ať už stacionární (branky) či pohyblivé (hráči). Zpočátku tuto technologii využívala hlavně při fotbalových přenosech, už před dvěma lety se pustila i do hokeje, když uzavřela spolupráci s NHL.
Pro virtuální reklamu byly dříve využívány například plexiskla nad brankou či speciální prázdné bannery, překrytí již existující reklamy je ale novum. A řada fanoušků jej snáší jen velice těžko. Stěžují si, že virtuální reklama až moc svítí a bliká a kontrastuje tak s reálným děním okolo. Ve fotbale je přitom tento jev zřetelný daleko méně. Problémy s vykreslováním reklam při hokeji ostatně už dříve přiznal výkonný ředitel Supponoru Roger Hall, když připustil, že nepředvídatelnost a rychlost pohybu hokejistů představuje při vývoji komplikace.
The CGI ads keep flickering and I keep thinking we're stuck in the Matrix. #WCH2016 #espn
— Fabbri's Hair (@FabbrisHair) 17. září 2016
Kritikům však zřejmě nezbude, než si na nový trend v zobrazování reklamy zvyknout. Supponor má totiž velké ambice a širokou škálu partnerů. Kromě NHL spolupracuje například i se společnostmi Mediapro, Sportcel nebo Matrox. Už před rokem se navíc dohodl s výrobcem LED bannerů ADI, který dodává reklamní panely kromě jiného i pro většinu týmů v anglické fotbalové Premier League. Do rozvoje společnosti přispěla 13,8 milionu eur i investiční skupina Sports Investment Partners, v jejímž čele stojí Martin Broughton, bývalý předseda fotbalového Liverpoolu a letecké společnosti British Airways.
Na rozvoji virtuální reklamy tak tratí společnosti, které mají fyzickou reklamu přímo na stadionu. Propagátoři nové technologie však tvrdí, že to může otevřít cestu pro dostupnější reklamu místním sponzorům, kteří chtějí zaujmout především diváky v hledišti. Hlavním argumentem jsou však peníze. Ačkoliv televizní společnosti či prodejce reklamy přijdou o peníze z jednoho zdroje, příjmy z několika dalších je dostanou výrazně do plusu.
Dále čtěte:
V hlavní roli tepláky. Phelps se dopustil sponzorského faux pas
Spor ČT s regulátorem o hranolek se vrací na začátek
Výnosný byznys AdBlocku. Některé reklamy blokuje, jiné prodá