Menu Zavřít

Švindly s emisemi kamionů jsou stále propracovanější, policie nestíhá

4. 4. 2019
Autor: Profimedia.cz

Německá policie loni odhalila 311 případů, kdy řidič kamionu používal takzvaný emulátor, který obchází vstřikování aditiva pro snížení emisí dusíku. Vláda Angely Merkelové uvedla, že se jedná o špičku ledovce, manipulace emisí u kamionů jsou stále sofistikovanější a policie na ně při běžné kontrole nepřijde. Kritici vlády tvrdí, že problém nechce řešit kvůli napjaté situaci kolem naftových motorů.

Speciální elektrický přístroj, takzvaný emulátor, který se dá pořídit za 1500 korun, dokáže snížit náklady na provoz kamionu ročně až o třetinu. O podvodech se hovořilo již v minulém roce, zejména kvůli tomu, že je využívají dopravní firmy z východních zemí EU.

Nyní chtějí téma řešit němečtí Zelení v parlamentu. Vládu Angely Merkelové osočili, že není v kontrolách kamionů dostatečně iniciativní a důsledná. Z odpovědi vlády vyplynulo, že v loňském roce německá policie provedla 13 300 silničních kontrol kamionů a zjistila přítomnost emulátoru v 311 případech, což je pouze 2,3 procenta.


Čtěte komentář Petra Weikerta o podvodech v nákladní dopravě s kapalinou AdBlue:

Když se močí do ohně

 Weikert


Podle deníku Süddeutsche Zeitung i vláda připouští, že tato čísla neukazují skutečný rozsah podvodů s emisemi naftových motorů v silniční nákladní dopravě. Podvody jsou stále propracovanější, aby je běžná kontrola policie, jež trvá několik minut, odhalila.

Podvody se týkají novějších motorů s emisními normami Euro 5 a Euro 6 s katalyzátory SCR. Ty používají kapalinu AdBlue. Roztok močoviny stojí okolo dvaceti korun za litr, na sto kilometrů jí kamion potřebuje litr až litr a půl. Při ročním nájezdu 150 tisíc kilometrů pak jeden kamion ušetří okolo 50 tisíc korun. Vypustí ale mnohonásobně více oxidů dusíku, než by správně měl.

Co je emulátor?
AdBlue Killer, nebo také emulátor, je elektronické zařízení, které obelže elektroniku nákladního vozu. Podstatou je, že v okamžiku, kdy je nádoba na AdBlue (vodného roztoku močoviny) prázdná, a automobil by se měl přepnout do nouzového režimu s výkonem sníženým jen na 20 procent, je obelhán. Dostane informaci, že nádobka je z poloviny plná a motor může „jet naplno“. Zdroj: ÚAMK

Rakousko odhaduje, že emulátory používá 30 procent kamionů ze zemí východní Evropy. Ve Španělsku to je podle policie 15 procent všech kamionů. Německé dopravní sdružení Camion Pro, které bojuje proti nelegálním praktikám speditérů, tvrdí, že současné dopravní kontroly kamionů jsou nedostatečné.

I proto jsou pak čísla manipulací s emisemi ve statistikách poměrně malá. Předseda sdružení Andreas Mossyrsch uvedl, že německá vláda nechce mít na stole další emisní aféru po dieselgate automobilky Volkswagen. Silniční nákladní doprava v Německu je důležitým sektorem dopravy, v Německu jsou registrovány tři miliony nákladních automobilů.


Jak snížit emise: Němci zvažují zdražení benzínu i tvrdé kvóty na elektroauta

Hnutí Greenpeace požaduje zákaz benzínových a naftových aut v Německu.


Němečtí Zelení také pochybují, že vláda chce tyto podvody důrazně řešit. „Systematické podvody s výfukovými plyny ohrožují naše zdraví a vedou také ke značným ztrátám na mýtném,“ prohlásil zelený poslanec a odborník na dopravu Stephan Kühn. Mýtné se totiž u nákladních automobilů platí podle toho, do jaké třídy vozidla patří podle emisí.

Navíc počet kontrol je stále poměrně malý na německou hustou dálniční síť, varoval Kühn. Policistům chybí potřebné technické vybavení. Podvodníci navíc rozšiřují rejstřík - krabička emulátoru se dá před prohlídkou vyndat, dá se pořídit softwarový balíček, který emise upravuje. Na takovou manipulaci silniční kontrola nepřijde, vozidlo by se muselo zkontrolovat ve specializovaném servisu.

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy

Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování

Automobilky: z živitele invalidním důchodcem

Škodě Auto loni klesl zisk pod 30 miliard korun. Do českých závodů investovala 12,8 miliardy

Poměr cena výkon? U Němců vede Škoda

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

  • Našli jste v článku chybu?