Málokterá světová automobilka má dnes takové zkušenosti se stavbou hybridních aut jako Toyota, potažmo její luxusní odnož Lexus. S vývojem hybridů začala před více než dvaceti lety, tedy dlouho předtím, než se z elektromobility stal vzývaný směr vývoje v automobilismu. Vrcholem tohoto úsilí je dvojice elektromotorů ve dvoutunovém mastodontu RX, dlouhodobě nejprodávanějším modelu Lexusu. Tyto elektromotory dobíjené při jízdě (přední naladěný na výkon 167 koní, zadní na 68 koní) spolupracují v útrobách vozu se zážehovým vidlicovým šestiválcem o výkonu 263 koní s točivým momentem 335 Nm. Společnými silami všechny tři jednotky vyprodukují úctyhodný výkon 313 koní a pohánějí všechna čtyři kola.
Zatímco při jízdě na dálnici elektromotory spíše odpočívají a spotřeba šplhá k deseti litrům, ve městě si najednou tento kolos ochočí a pracují klidně i polovinu cesty, milují především zácpy a krátké popojíždění. I díky bezstupňové automatické převodovce, která využívá optimální otáčky, dokážou elektromotory stáhnout spotřebu až k šesti litrům.
Na rozdíl od svých lehčích sourozenců UX či NX se nejtěžší RX rozjíždí na elektropohon jen velmi sporadicky. Do pohybu mu přece jen musí pomoci spalovací motor a až pak se oba elektromotory přidají. Nicméně jízdní vlastnosti největšího Lexusu jsou ohromující. Zatáčky seká i ve vysokých rychlostech s přehledem, klidem a elegancí. Na silnici sedí jako přibitý. Pocitu mimořádného bezpečí napomáhá i velmi dobrý výhled zpoza volantu díky širokému prosklení a zkoseným hlavním sloupkům.
Blade scan
Model RX prošel loni faceliftem a chlubí se zejména omlazenou přídí. Maska je tak výrazná, že ji na ulici nepřehlédnete. Po třinácti letech vývoje navíc lexusům začínají svítit na cestu „inhouse“ světlomety s technologií Blade scan. Základem jsou diodové světlomety LED, jejichž paprsek je usměrňován zrcadlem ve tvaru čepele rotujícím rychlostí 6000 ot./min. Hlavní výhodou systému je širší i delší paprsek světla a hlavně předstih a rychlost, s jakými dokáže vykrývat protijedoucí vozidla, cyklisty či chodce.
Intenzivní kritiku sklízela japonská značka za komplikované ovládání multimediálního systému výhradně pomocí dotykové plošky na středovém tunelu. Součástí modernizace RX je proto nový displej s úhlopříčkou 12,3 palce, posazený blíž k posádce a dovolující poprvé i dotykové ovládání. Zároveň však u RX zůstal touchpad i tlačítka na středovém panelu. Informační panel lze navíc ovládat z volantu. Ač došlo k určitému zpřístupnění, infotainment v tomto modelu rozhodně nepatří mezi nejpřehlednější. Tím jsou jednoznačně klasické analogové hodiny, které vévodí interiéru.
Do Brna jako v bavlnce
Drobnými změnami oproti předchozí verzi prošel i vnitřek vozu. Pro zajištění vyšší tuhosti najdeme na karoserii nově větší počet pevnějších svarů a napříč celým podvozkem vysokopevnostní lepidlo. Tužší jsou i zadní stabilizátory, náboje kol a přepracované tlumiče účinněji pohlcují vysokofrekvenční vibrace od malých nerovností. Pro delší jízdy je tak RX ideálním vozidlem. Nové technologické vychytávky jsme testovali při jízdě po rekonstruované D1 do Brna a zpět. Obvykle náročná trasa, která vás kvůli častým omezením a nerovnostem naprosto vyčerpá, byla s největším Lexusem hračka. Řízení na delší vzdálenosti je s tímto autem radost.
V tvrdé německé konkurenci to nemá Lexus RX na starém kontinentu jednoduché. Ale právě pro svou jedinečnost jak zevnitř, tak zvenku může být pro náročnějšího zákazníka vítanou alternativou v záplavě kroužků, modrobílých vrtulí či trojcípých hvězd.
lexus rX 450h
motor zážehový a dva elektromotory vidlicový šestiválec
Objem 3 456 cm3
celkový výkon 313 koní
Kombinovaná spotřeba 5,8-8,4 l/100 km
Základní cena 1 790 000 Kč
cena testovaného
modelu 2 082 000 Kč
výrazný a rozpoznatelný
design
Plusy kvalitní jízdní vlastnosti materiály
tuhost karoserie
bezpečnost
Minusy nepřehledný pomalý rozjezd infotainment
O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz