Připomínka dob, kdy nad říší spravovanou z Londýna slunce nezapadalo. Nové modré cestovní pasy se zlatým písmem mají podpořit britskou hrdost v nových dobách po brexitu. Skutečnost, že by se měly tisknout na území Evropské unie, působí jako špatný žert a v Británii vzbudila vlnu nevole. Vláda couvla a již uzavřený výběr dodavatele pasů za půl miliardy liber prodloužila do 17. dubna.
Modrý cestovní pas se na několik týdnů skutečně stal symbolem nezávislosti a svrchovanosti, jak si přála premiérka Theresa Mayová a další obhájci vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Koncem března ale dokument vyvolal rozruch, když vyšlo najevo, že vláda zadala jeho výrobu tiskárně právě ze společenství, které Británie opouští.
V čele rozhořčených stojí britská tiskařská společnost De La Rue, která již podnikla právní kroky a podala stížnost na zadání zakázky, jak informuje britský deník Financial Times. Firma je navzdory francouzsky znějícímu názvu tradičním britským soukromým podnikem, který pro vládu a státní správu tiskne bankovky a bezpečnostní dokumenty včetně pasů od roku 1821. Zakázku na nové pasy za 490 milionů liber ale dostala francouzsko-nizozemská společnost Gemalto.
Důvod je jednoduchý – peníze. Firma z kontinentu měla vládě nabídnout podstatně výhodnější podmínky než domácí výrobce. Úsporami se také Londýn nyní snažil exces vysvětlit. Obyvatelé jsou přesto pohoršeni.
Čtěte také:
Čistý průstřel vlastní nohy. Na „tvrdý“ brexit nejvíce doplatí jeho příznivci
Odpor veřejnosti a stížnosti De La Rue přinesly ovoce. Ministerstvo vnitra dnes souhlasilo s požadavkem firmy na prodloužení rozhodovacího období. Konečné rozhodnutí o dodavateli nových pasů tak padne 17. dubna. Zda bude De La Rue podnikat další právní kroky, firma odmítla pro BBC specifikovat. V příštích dvou týdnech chce blíže poznat kriteria, která vládu vedla k výběru konkurence.
Nový pas se stal jakousi ikonou brexitu. Koncem loňského roku vláda prohlašovala, že rozchod s unií dává Británii „jedinečnou příležitost vrátit Britům národní identitu“, a to díky obnovení „nezapomenutelného modrozlatého designu britských pasů“.
„Musím se postavit před své zaměstnance a pokusit se jim vysvětlit, proč britská vláda považuje za správné rozhodnutí nakupovat francouzské pasy místo britských,“ postěžoval si šéf De La Rue Martin Sutherland.
Tolikrát zmiňované nabírání „nového kurzu“ země tak začíná dosti nešťastně. Brity nadzvedává i fakt, že odepřením zakázky pro De La Rue by byla dokonce ohrožena pracovní místa. „De La Rue vytváří pracovní místa ve Velké Británii a přesně taková, která by vláda měla podporovat,“ přisadil si zástupce odborového svazu ve firmě Len McCluskey.
Přečtěte si také: