Užívat olympijské symboly mohou jen partneři tuzemského či mezinárodního olympijského výboru.
Detaily stanoví speciální zákon č. 60/2000 Sb. Ten chrání nejen známý symbol s pěti kruhy, ale také třeba olympijské emblémy – loga, která obsahují zpravidla na třetině plochy pět olympijských kruhů a doplňuje je další prvek. Zákon chrání také různé variace této symboliky.
Zatímco pro používání fotografií účastníků olympiády platí obecná pravidla pro reklamu (tedy zjednodušeně řečeno záleží pouze na dohodě firmy s konkrétním sportovcem), během konání her jsou tato pravidla přísnější. Bez souhlasu olympijského výboru nesmí žádný závodník, trenér, instruktor ani funkcionář dovolit, aby jeho osoba, jméno nebo sportovní výkon byly po dobu trvání sportovních her využívány k reklamním účelům. „Se sportovci uzavíráme smlouvy o účasti na hrách, které platí v období od nominačního pléna do konce olympiády,“ říká Alena Kindová, výkonná ředitelka marketingové společnosti Česká olympijská. Jinými slovy: Ani firma, která konkrétního sportovce podporovala (a využívala v marketingu) po dobu několika let, tak nesmí činit během olympiády, jestliže zároveň není partnerem olympijského výboru.
Kdo zneužije symboly, zaplatí miliony
Dodržování zmíněného zákona kontroluje agentura Česká olympijská, na porušení samozřejmě může upozornit kdokoliv. Případné spory řeší soud, přičemž olympijský výbor nebo „zneužitý“ sportovec se může domáhat náhrady škody.
Sankce nejsou jednotně stanoveny dopředu. „Odvíjejí se od újmy, kterou nelegální užívání olympijské symboliky způsobilo. Výše požadované náhrady se řádově pohybuje v milionech až desítkách milionů korun, podle intenzity a délky konkrétní kampaně. Záleží také na našich partnerech, jak se k tomu postaví, neboť i oni jsou v těchto případech poškozeni,“ uzavírá Kindová.
Jen obyčejných pět kruhů
Zákon chrání olympijskou symboliku (nejen kruhy, ale například také pochodeň nebo slovo olympiáda), stejně jako její napodobeniny. Nejasnosti často vznikají v rozhodování, co je napodobeninou. „Zákon nemůže pamatovat na všechna možná nekalá jednání, nemůže předem předvídat fantazii firem, které chtějí zákaz obejít. Je nutné především pochopit smysl zákona, tedy zákaz úmyslného parazitování na popularitě olympiády,“ upřesňuje právník Zdeněk Bauer.
Určit úmysl a míru napodobeniny je zdánlivě složité. „Co když na plechovce od piva použiji pět piv spojených tak, že napodobují olympijské kruhy?“ ptá se zástupce jedné jihočeské firmy. Rozhodnutí je vždy na nezávislém soudu. Zda se jedná o napodobeninu či nikoliv, tedy nemůže rozhodnout sám postižený, kterým je olympijský výbor nebo některý z jeho partnerů (často konkurentů žalované firmy).
„Soudce se bude ptát po smyslu použití právě takového obrázku. A osobně by mne zajímalo, jak firma vysvětlí, že zrovna v době před olympiádou spojila právě pět piv náhodou v takový obrazec, který připomíná olympijské kruhy,“ usmívá se Bauer. Olympijská symbolika a její ochrana jsou podle něj tak známé, že firma bude porušení zákona těžko svádět na náhodu nebo nevědomost. Naopak například se schematickým zobrazením lyžaře (nikoliv konkrétního závodníka) by neměl být problém, zvláště je-li firma například celoročním partnerem lyžařského svazu.