Test
Velkoprostorových vozů se loni v Česku prodalo necelých osm tisíc, což znamená zhruba pětiprocentní podíl na trhu s novými osobními automobily. Jedna z posledních novinek v segmentu se jmenuje Ford Focus C-Max. Týdeník EURO jej testoval s dvoulitrovým turbodieselem a výbavou trend.
Když automobilka Ford Motor uvedla na trh v roce 1998 model Focus, působily jeho do té doby neotřelé linie na silnicích rozruch. Focus C-Max má design přední části shodný, koncová světla jsou podobná jako ta u Fiesty či Fusionu. Výstředně ale už nevypadá. Tváří se jako usedlý rodinný automobil ochotný svézt kohokoli.
Pět pasažérů v autě cestuje se vším pohodlím, dostatečně velký je i zavazadlový prostor. V C-Maxu však chybí větší množství odkládacích schránek, jako je tomu u konkurence - Renaultu Scénic či Volkswagenu Touran. Z těch neobvyklých je jedna umístěna nahoře na přístrojové desce, dvě jsou ukryty v podlaze pod nohama cestujících na zadních sedadlech. Toť vše. Od rodinného vozu se v tomto směru čeká víc.
Za volantem Focusu C-Max se ale řidič cítí přirozeně. Vůz poslouchá jeho povely s naprostou přesností, podvozek je spolehlivý a trochu tvrdší, jak je u Fordu zvykem. Kvalitní jízdní vlastnosti se při testování zvláště potvrdily na silnicích zasypaných sněhem. Ani ty totiž nezpůsobovaly jistému ovládání auta sebemenší potíže. Mráz zato vadil elektronice. Parkovací asistent, který je s čidly vpředu a vzadu k mání za příplatek 25 tisíc korun, vydával varovné zvuky téměř neustále i tehdy, kdy se k autu nic neblížilo, ani auto samo se k ničemu neblížilo.
Pokud by někdo uvažoval o koupi Focusu C-Max, rozhodně by to mělo být s dvoulitrovým turbodieselem. Agregát reaguje na sešlápnutí pedálu plynu ochotně a je velmi pružný. Jeho 136 koní vozu dodává sílu, díky níž se i plně naložený lehce rozjede nad stoosmdesátikilometrovou rychlost. Ke kladům je nutné rovněž přičíst vynikající spotřebu. Přestože jsme se při zkoušení jízdních vlastností spořit naftu nesnažili, vůz si vzal pouze mírně přes osm litrů na sto kilometrů. S opatrnějším přístupem by dosáhnutí automobilkou uváděných 5,6 litru nemělo být těžké. Za C-Max 2,0 TDCi sice případný kupec zaplatí o necelých 170 tisíc korun více než za nejlevnější verzi, ten rozdíl je však znát.
Ford Focus C-Max 2,0 TDCi
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1998 cm3
Max. výkon 100 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Průměrná spotřeba 5,6 litru na 100 km
Základní cena 686 900 Kč
Klady
- nízká spotřeba
- pružný a úsporný motor
- široká nabídka výbavy na přání
Zápory
- menší počet úložných schránek
- vzhledem k ceně chudší výbava
- přední sloupky mírně zhoršují výhled