Státní zakázka pro české firmy? To tedy ne.
Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling si připravuje horké chvíle. Pokud tento týden nezmění podmínky veřejného výběrového řízení na nákup vozidel pro údržbu silnic, bude znovu vysvětlovat, proč jeho úřad připravil tendr, který diskriminuje domácího výrobce, firmu Praga Čáslav. A proč se naopak v zadání státní zakázky na sypače, pluhy a další zařízení silniční údržby v celkovém objemu téměř 600 milionů korun objevily podmínky, které může splnit jedině zahraniční dodavatel – německá společnost Mercedes. Proti podmínkám soutěže se tento měsíc otevřeně postavilo nejen vedení Pragy, ale i odboráři a někteří poslanci dolní sněmovny Parlamentu. Všichni pro týdeník EURO uvedli, že v příštích dnech své protesty vystupňují. Výběrové řízení vyhlásilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) spolu s Evropskou investiční bankou, která uhradí zhruba sedmdesát procent nákladů. Její příspěvek je ovšem jen půjčkou a také zbývající část, z rozpočtové rezervy ministerstva dopravy, jde v podstatě z kapes daňových poplatníků. Soutěž se týká nákupu přibližně stovky speciálních nákladních vozidel a podvozků pro okresní podniky Správy a údržby silnic (SúS). Nabídky se odevzdávají do 2. května, což je také zřejmě nejzazší termín, kdy je možné ještě změnit podmínky soutěže nebo ji zrušit. ŘSD, které je příspěvkovou organizací podřízenou ministerstvu dopravy, to může udělat jedině na pokyn tohoto úřadu. Pracovník ŘSD Miloš Čihák minulý čtvrtek pro týdeník EURO uvedl, že jeho organizace zatím takový pokyn nedostala. Zrušení tendru nebo změnu podmínek na základě nátlakových akcí jediného výrobce by považoval za neuvážený krok. „Soutěž je součástí mezinárodní dohody o financování investic za zhruba tři miliardy korun. Její změna by tak ohrozila i další programy zlepšení mezinárodních silnic, řekl. Schlingův tiskový odbor koncem minulého týdne odmítl možnost zrušení tendru komentovat s tím, že jde o záležitost ŘSD. Vyjádření ministra nebylo možné sehnat, protože byl v Libanonu. Schling navíc v minulých týdnech výběrové řízení obhajoval v Poslanecké sněmovně i před demonstrujícími odboráři. Do posledního dechu. Praga se hodlá proti zadání tendru ohradit u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Soutěž neprobíhá férovým způsobem. Zvýhodňuje firmu Mercedes, což považujeme za porušení pravidel hospodářské soutěže, říká místopředseda představenstva a obchodní ředitel Petr Ptáček. S podáním stížnosti Praga dosud váhala, protože její představitelé nevěřili, že by se podobný tendr mohl dostat až do nynějšího stadia. „Pro mě je to velké zklamání. Věřil jsem, že pro rozhodnutí o změně podmínek bude stačit naše upozornění a to, že se ministr Schling s případem podrobně seznámí, vysvětluje Ptáček. Společnost Praga se soutěže zúčastní a bude se ucházet o dodávky vozidel v kategoriích, u nichž může zadání soutěže vyhovět. Přesto se stále nemůže smířit s tím, že státní úředníci odmítli původní požadavky silničářů a o své vůli změnili podmínky ve prospěch zahraničního dodavatele, když do soutěže vložili kategorii univerzálních nosičů nad pět tun. V memorandu z minulého roku zástupci podniků Správy a údržby silnic uvádějí, že jim stroje z produkce čáslavského podniku plně vyhovují. Jim nadřízené ŘSD sice později do souhrnného požadavku těchto podniků zařadilo i vozidla s nosností nad pět tun, které se v Čáslavi nevyrábějí, avšak v omezeném počtu sedmnácti kusů. Schlingův úřad pak počet těchto vozů, které může prakticky dodat jedině německá firma Mercedes, zvýšil na šestadvacet. Poslanec Tomáš Teplík (ODS) tvrdí, že Mercedes lobbuje pro získání zakázky už delší dobu. „Ze zadání tendru je jasné, že byl nakonec na ministerstvu úspěšný, říká Teplík. Své tvrzení opírá o fakt, že ve výběrovém řízení bez kritéria nosnosti by zřejmě neměl německý výrobce šanci. Praga nabízí vyhovující vozidla, ovšem ve srovnání s Mercedesem za poloviční cenu. Ministerstvo má nyní poslední možnost nákupy vozidel pro silničáře ovlivnit. Od října tohoto roku si budou o podobných investicích rozhodovat jednotlivé kraje. Kritici nynějšího tendru věří, že budou při vydávání veřejných prostředků méně velkorysé. „Finanční situace v našem resortu je vlivem dlouhodobého zanedbání katastrofální. Proto bychom preferovali nákup většího počtu levnějších tuzemských automobilů, a uspokojili tak více údržbových organizací, píše se ve stanovisku odborového svazu Dosia (svaz pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství). Po odborářské lince. Místopředseda odborového svazu Kovo Jaroslav Souček považuje zadání silničářského tendru za skandální. „Diskriminace domácího producenta je evidentní darebáctví. Nedovedu si představit, že by německá vláda vypsala tendr, v němž by zvýhodnila oproti tuzemskému nějakého zahraničního dodavatele, uvedl. O vysvětlení okolností tendru hodlají znovu žádat i poslanci. „Tentokrát budu chtít, aby pan ministr odpověděl písem–ně, potvrdil týdeníku EURO Tomáš Teplík. Písemnou formu hodlá zvolit po dosavadních zkušenostech, po interpelaci svého kolegy Jiřího Bílého (ODS). Na jeho dotazy odpovídal ministr Schling v Poslanecké sněmovně 12. dubna. Držel se však obecných tezí a vyhnul se konkrétní odpovědi. „Na první otázku k možné intervenci zahraničního výrobce neodpověděl vůbec. Na druhou o důvodech diskriminace domácích výrobců řekl, že je jeho vláda podporuje víc než kterákoli předchozí a že se i domácí firmy mohou do soutěže přihlásit. O třetí otázce, zda není nákup drahé zahraniční techniky plýtváním veřejnými prostředky, se vůbec nezmínil, potvrdil poslanec Bílý.