Bavorské město Augsburg zavádí od listopadu pevnou cenu za městskou mobilitu - používání autobusů, vlaků, kol a půjčování automobilů. Za 79 eur měsíčně může člověk neomezeně používat autobusy, vlaky, jízdní kola a 15 hodin sdílení automobilu. Pokud bude systém úspěšný, může se rozšířit i do dalších měst. Tento přístup by mohl vést k tomu, že se lidem přestane vyplácet mít vlastní auto.
Balíček služeb univerzitního města zapadá do debaty o změně klimatu a snižování uhlíkové stopy v německé společnosti. „Spojení všech druhů dopravních prostředků do jedné nabídky je dobrý začátek,“ chválí rozhodnutí radnice expert na městkou dopravu Jürgen Gies z německého institutu pro urbanistiku.
Cena je podle něj přiměřená, pokud se uváží, že provoz auta v osobním vlastnictví vyjde v Německu v průměru na 300 eur (7700 korun). To znamená náklady na pohonné hmoty, amortizaci automobilu, povinné ručení, parkování a další poplatky, jako je technická kontrola nebo silniční daň.
„Paušální sazba každopádně snižuje zábrany, aby se člověk vzdal vlastnictví osobního auta,“ souhlasí Rainer Grießhammer z Öko-Institutu. Zejména pro ty, kteří auto používají na kratší vzdálenost.
Martin Vrba z Extinction Rebellion: Klimatická krize si vyžaduje občanskou neposlušnost
Šéf augsburských městských služeb Walter Casazza je přesvědčen, že jejich model může být úspěšný i v dalších německých městech. Výhodou Augsburgu je ale to, že kromě autobusů a tramvají provozuje také půjčování kol a sdílení automobilů. Nemusí tak řešit dohodu mezi různými poskytovateli dopravy po městě, zejména soukromými firmami pro sdílení aut. V Berlíně je například pouze poskytovatelů hromadné městské a příměstské dopravy čtrnáct.
Podobný koncept funguje v Helsinkách. Tam se platí za službu Whim Urban 58 eur. Služba zahrnuje MHD, sdílení kol a poukázku v hodnotě 10 eur na taxislužby. Sazba „Whim Unlimite“ je pak rozšířena o neomezené používání taxi a sdílení automobilů, ale stojí již 499 eur měsíčně (12 800 korun). Firma MaaS Global, jež mobilní aplikaci provozuje, nabízí službu také v Birminghamu, Antverpách a chce expandovat například do Vídně, Singapuru nebo do japonských měst.
Gies tvrdí, že pro úspěch jednotné sazby pro různé druhy dopravy po městě je klíčové, že systém bude dobře fungovat. Pokud zákazníci ztratí důvěru v nabízené služby, vrátí se opět do svých automobilů.
Augsburg nyní veřejnou dopravu dotuje 40 miliony eur ročně (jedna miliarda korun). Nový tarif nemá podle Casazzy deficit prohloubit. Radnice si udělala mezi obyvateli průzkum, kolik by byli ochotni za takovou službu platit. Výsledkem bylo rozmezí mezi 79 a 100 eur. Do konce roku očekávají, že si tarif „mobil-flat“ objednají dva tisíce lidí.
Infografika: Může za změnu klimatu člověk?
Dále čtěte:
Klimatolog Ač: Potřebujeme uhlíkovou daň a další systémové změny, sázet stromy nestačí
Demoralizuje mládež. Nejbohatší Evropan sepsul Thunbergovou