Menu Zavřít

Systém, který šetří zdraví i majetek

10. 10. 2005
Autor: Euro.cz

TELEMATIKA S rostoucím rozsahem provozu na českých silnicích stále narůstají požadavky na jeho bezpečnost a plynulost. Pomoci může také telematika. Po vstupu České republiky do Evropské unie výrazně vzrostly nároky na mobilitu osob i zboží. Nové komunikace příliš nepřibývají, na těch stávajících tedy logicky roste hustota provozu.

TELEMATIKA S rostoucím rozsahem provozu na českých silnicích stále narůstají požadavky na jeho bezpečnost a plynulost. Pomoci může také telematika. Po vstupu České republiky do Evropské unie výrazně vzrostly nároky na mobilitu osob i zboží. Nové komunikace příliš nepřibývají, na těch stávajících tedy logicky roste hustota provozu. S tím bohužel souvisí také nárůst počtu nehod, kritických dopravních situací či dlouhých kolon pomalu jedoucích či dokonce stojících vozidel. „Právě takové situace jsou důkazem nutnosti zavést nové technologie. Předpokladem úspěchu je ale to, že tyto technologie budou schopny komunikovat s infrastrukturou a naopak,“ upozornil ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek. Přesně takový úkol mají nové projekty z oboru telematiky. PRVNÍ VLAŠTOVKA: E-CALL

Jedním z prvních praktických využití telematických systémů v dopravě je vznikající projekt e-call, který vychází z možnosti automatického volání na tísňovou linku v případě nehody, a to i tehdy, pokud je řidič zraněn a sám telefonovat nemůže. „Při přípravě pilotního projektu tohoto systému vycházíme z toho, že by e-call v případě nehody umožnil jak automatické, tak manuální volání, a to buď přímo od řidiče, nebo například od svědka nehody či spolujezdce,“ řekl Profitu Martin Pichl z odboru strategie ministerstva dopravy.

Tento rezort již vypsal výběrové řízení na dodavatele pilotního projektu, kterým se stalo konsorcium firem v čele s Českým Telecomem. Ecall má umožnit včas informovat o místě a charakteru události a bude úzce spolupracovat se sítí současné tísňové linky 112. „Díky lepší kontrole se nám také podaří odstranit plané poplachy a zlomyslná volání na tísňové linky,“ dodal Pichl.

JSDI ZAJISTÍ KVALITU

Cílem dalšího projektu s využitím telematických technologií je zajistit stejný přístup všech zájemců k dopravním informacím všeho druhu. Jednotný systém dopravních informací (JSDI) bude informace z dění na silnicích od různých subjektů jako jsou Policie ČR či záchranáři shromažďovat a následně poskytovat všem bez rozdílu. „V současné době pochází 76 procent veškerých dopravních informací od řidičů, což je neudržitelný stav,“ říká koordinátor tohoto projektu Jaroslav Zvára. Takové informace jsou totiž často zastaralé, neúplné, a tedy i nepříliš důvěryhodné.

Během příštího roku se postupně budou dopravní informace soustřeďovat v Národním dopravním informačním centru v Ostravě, odkud budou směřovat do distribuce. První zatěžkávací zkouškou bude letošní zimní sezona. Hlavní roli webového prezentačního místa pak bude hrát portál veřejné správy.

TELEMATIKOU ZA BEZPEČÍ

Důležitou oblastí, kde se telematika stále více prosazuje, jsou samotná motorová vozidla. V nich už přístroje rovnou kontrolují řidiče. U těch nákladních to jsou například omezovače rychlosti, nyní se v Evropské unii hovoří o povinnosti vybavovat tímto zařízením i osobní auta.

Telematika také dbá například na dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozy (parkovací systémy, tempomaty), na dodržování používání bezpečnostních pásů (světelné kontrolky, zvukové alarmy) či na kontrolu požití alkoholu před jízdou (systém alolock). V blízké budoucnosti se podle ředitele BESIP Roberta Šťastného telematika uplatní například ve sledování pozornosti řidiče (sledování přejetí čáry bez blinkru).

Problémem zatím je to, jakým způsobem má telematika reagovat. Zda má pouze upozornit řidiče v případě, že dojde k nějaké krizové situaci, či zda má rovnou zasáhnout do řízení motorového vozidla (například automaticky snížit rychlost).

bitcoin_skoleni

CO JE TELEMATIKA

Telematika propojuje elekomunikační a informační technologie s dopravním inženýrstvím tak, aby se pro stávající dopravní infrastrukturu zvýšily přepravní výkony, stoupla bezpečnost a zvýšila se psychická pohoda uživatelů dopravní infrastruktury. Obsahuje například služby pro cestující a řidiče (dopravní informace), služby pro správce infrastruktury (sledování kvality dopravních cest), služby pro provozovatele dopravy (volba dopravních cest) či služby pro bezpečnostní a záchranný systém.

  • Našli jste v článku chybu?