Ještě nedávno byly systémy ERP (Enterprise Resource Planning) používány především ve větších podnicích a organizacích. To už však neplatí – oblast malých a středních společností se stává cílem v podstatě všech dodavatelů ERP.
Foto: Profimedia.cz
Kvůli ekonomickým vlivům dochází v poslední době u malých a středních firem k nárůstu zájmu například o detailní sledování pohledávek společností, sledování platební morálky odběratelů a hlídání jejich solventnosti. Zároveň lze pozorovat, že menší a střední organizace kladou větší důraz na vyhodnocení jednotlivých zakázek a na detailní průběžné vyhodnocení hospodaření podniku.
Standardem využití podnikových informačních systémů jsou zde klasické ekonomické agendy, jako třeba finanční účetnictví, fakturace, pokladna, evidence majetku, bankovní operace, dále pak agenda skladového hospodářství. Naproti tomu sporadicky využívají firmy v tomto segmentu analýzy pomocí OLAP, výrobní modul či dopravu.
Pružné řešení
Oproti ERP řešením pro velké podniky mají systémy pro malé a střední firmy výhodu zejména v tom, že mají podstatně větší možnost variability vzhledem ke specifickým požadavkům zákazníka. Krabicové systémy jsou zase sice velmi levné, nicméně většinou bez eventuality dalších úprav, tedy zpravidla s minimálními možnostmi rozšíření.
Pozitivy většiny ERP systémů jsou také sjednocení agend organizace do jednoho místa a z toho plynoucí aspekty, jako například promptní dokladová a datová dohledatelnost, což je devizou především v obchodní oblasti. Výhodou těchto ERP je i efektivnější komunikace s partnery, ať už formou EDI či ISDOC nebo se státními institucemi – jak přes portál veřejné správy, tak přes datové schránky.
Pro společnosti zabývající se zakázkovou výrobou je to pak především možnost sledování zakázky od jejího zrodu (od prvních kontaktů) až po ukončení s následným vyhodnocením zakázky systémem. Nesporným přínosem je i to, že ERP dokážou sledovat důležité hodnoty a záznamy v systému a upozorňovat na ně odpovědné osoby formou úkolů, e-mailů či zobrazením na ploše systému.
Vzdálený a mobilní přístup
V dnešní době je již pro firmy všech velikostí samozřejmostí i vzdálený přístup k ERP systému. V praxi je možné prostřednictvím mobilního či vzdáleného přístupu k ERP systému řešit téměř vše. Začíná to řešením například pro externí účetní či pro řadové zaměstnance (stále více uživatelů využívá možnost pracovat z domova), u větších společností se vzdáleně přihlašují do systému obchodní zástupci, kteří zadávají informace o nových partnerech a objednávkách či zjišťují vlastnosti produktů.
Samozřejmostí je využití manažery společností, kteří jsou většinou na cestách a jednáních a potřebují aktuální informace o finančních tocích, zakázkách a hospodaření. Nelze opomenout ani komunikaci se vzdálenými pracovišti a pobočkami, což firmám zajišťuje on-line přístup k údajům z těchto oblastí, a tedy i efektivní komunikaci a hospodaření. Spojení přes mobilní zařízení je využíváno nejčastěji v obchodní oblasti a při servisních či expedičních službách.