Největší evropská nízkonákladovka se pozvolna vzpamatovává z dva roky trvajícího útlumu zapříčeného koronavirovou pandemií. Podle nejnovějších finančních výsledků zveřejněných zkraje tohoto týdne se sice Ryanair i nadále nachází v červených číslech, jeho ztráty jsou však o poznání menší než o 12 měsíců nazpět. V uplynulém fiskálním roce, který skončil posledním březnovým dnem, prodělal 355 milionů eur. Ještě vloni přitom činila čistá ztráta irské společnosti něco kolem jedné miliardy.
Že vykázaného hospodářského výsledku nebylo dosaženo pouhými účetními machinacemi, dokládá ukazatel realizovaných tržeb. Ty narostly zhruba trojnásobně na částku 4,8 miliardy eur. A i když je vzhledem k vysoké inflaci a pokračujícímu konfliktu na Ukrajině nejbližší budoucnost stále těžko předvídatelná, věří dopravce, že v aktuálním obchodním roce dokáže přepravit na 165 milionů cestujících. To by znamenalo 70procentní nárůst oproti předchozímu fiskálnímu období a také překonání dosavadního rekordu, jenž čítá 149 milionů pasažérů.
Objednávka za miliardy dolarů smetena ze stolu
Plány vedení Ryanairu znějí ambiciózně, jejich naplnění nicméně závisí na mnoha externích faktorech. K těm je vedle dvou již zmíněných vnějších činitelů potřeba připočíst i přetrvávající trable amerického Boeingu, na jehož letadla koncern dlouhodobě sází. Pod skupinu jako takovou patří celkem pět aerolinek. Jen samotný Ryanair aktuálně podle serveru Planespotters.net provozuje flotilu 267 strojů typu B737, přičemž další měly přibýt co nevidět.
Navzdory pošramocené pověsti si irský dopravce objednal u amerického výrobce dodatečných dvě stě deset letounů B737 MAX 200, respektive B737-8200 Gamechanger – jak Ryanair své stroje nově nazývá ve snaze očistit jejich jméno v souvislosti se dvěma fatálními nehodami, při kterých zemřelo 346 lidí. Stalo se tak již koncem roku 2020, tedy ještě v době, kdy inkriminovaná letadla podléhala dlouhodobé nucené odstávce.
Už tehdy šlo o jednu z největších zakázek v historii civilního letectví, přičemž hned záhy měla následovat podobná, ba dokonce ještě větší – to když si Irové u Boeingu objednali dalších 250 letounů, tentokrát ve specifikaci B737 MAX 10 v odhadované hodnotě vysoko přes 10 miliard dolarů. Z té však loni v září sešlo, neboť obě strany se nebyly schopné domluvit na konečné ceně. Před začátkem nové turistické sezóny, jež má být zlomová, je tak Ryanair odkázán na svá současná letadla a několik dalších, které má Boeing dodat v rámci původní, stále platné objednávky. Jenže právě v tom je problém.
Když kritika, tak pořádná a peprná
Vedení amerického výrobce se dušovalo, že prvních pár z oněch 210 strojů dodá aerolinkám ještě letos v dubnu. Uvedený termín však propáslo a nově slibuje, že se tak stane nejdříve na konci června. Což šéfa irské nízkonákladovky rozhněvalo natolik, že na svém dlouholetém obchodním partnerovi nenechal nit suchou.
„Šéfové Boeingu běhají kolem jako splašená bezhlavá kuřata. Nejsou schopni prodat žádná letadla, a když už mají nějaká doručit, nedokážou je doručit včas,“ nechal se slyšet Michael O´Leary. Situace je podle něj o to horší, že stroje, na které jeho společnost čeká, jsou už dávno vyrobeny. Jedná se totiž o letouny, jež v důsledku pandemie i více než dva roky trvajícího uzemnění odřekli jiní zákazníci Boeingu.
„Dokážu pochopit, že se při výrobě nového letadla vyskytne řada (nečekaných) výzev. Ale vážně nechápu, jak může dojít k dvou- až tříměsíčnímu zpoždění dodávky letadel, která byla vyrobena už před dvěma roky. Vždyť do nich stačí jen natankovat palivo a přeletět s nimi do zas****ho Dublinu,“ prohlásil podle CNN O´Leary emotivně s tím, že „současný management společnosti se musí polepšit, nebo musí být vyměněn“.
Navzdory aktuálním sporům a nelichotivým vzkazům, který si šéf irských nízkonákladovek se svými protějšky z USA skrze média vyměňuje, hodlá Ryanair od Boeingu nové stroje odebírat i nadále: „Rádi budeme se současným managementem spolupracovat, ale pokud jde o jejich dodávky za posledních 12 měsíců, musejí se sakra hodně zlepšit. Jsme ochotným zákazníkem, ale zápasíme s pomalými dodávkami a neschopností domluvit se na nových zakázkách, ačkoliv spousta vyrobených a neprodaných strojů stojí na zemi v zas****m Seattlu.“
Jeden problém za druhým
Pomalá expedice nových letounů směrem k zákazníkům z řad leteckých společností představuje v případě Boeingu a jeho vleklých potíží pouze pomyslnou špičku ledovce. Firma ztrácí půdu pod nohama ve prospěch svého úhlavního konkurenta, kterým není nikdo jiní než evropský Airbus. A i když se jí do jisté míry povedlo renomé svých MAXů vylepšit, sráží jí do kolen jiné prodejní, respektive technologické nezdary.
Vloni například americký federální letecký úřad (FAA) nařídil přerušit dodávky jeho širokotrupých letounů B787 Dreamliner, neboť dospěl k názoru, že kvalita výroby nedosahuje požadovaných standardů. Společnosti se navíc nedaří dotáhnout do konce certifikační proces nové verze ,tripl sedmičky‘, tedy letadla B777X, jež chtěla svým zákazníkům začít dodávat v průběhu příštího roku. Kvůli tomu musela odsunout začátek jeho výroby a upravit termín prvních dodávek na rok 2025.
O kolik zákazníků Boeing vinou současných problémů nakonec přijde, je pochopitelně v tuto chvíli obtížné predikovat. Zmíněný Ryanair by mezi nimi v příštích letech chybět neměl, zopakoval O´Leary. Tedy za předpokladu, že Američané své nedostatky napraví. „Pokud se z těch sr***k vyhrabou a vzpamatují se, rádi si od nich na léto 2023 a 2024 převezmeme další letadla. Prostor pro růst tu rozhodně je,“ uzavřel šéf Ryanairu.