Menu Zavřít

Ta naše Tatra česká

24. 5. 2005
Autor: Euro.cz

DaimlerChrysler možná na ministra obrany Kühnla poštve Evropskou komisi

Česká armáda potřebuje česká nákladní auta, tvrdí ministr obrany Karel Kühnl. Pokud ale opravdu udělá to, o čem už několik týdnů mluví, a nakoupí vojákům nákladní automobily Tatra bez řádného výběrového řízení, riskuje konflikt s Bruselem. Minimálně jedna z konkurenčních firem totiž hodlá takový postup napadnout u Evropské komise, která se snaží úzkostlivě chránit rovnou soutěž v celém společenství. A uskupení Poličské strojírny – DaimlerChrysler, o které se v tomto případě dle informací týdeníku EURO jde, může být úspěšné. Nákup vojenské techniky bez tendru totiž odporuje pravidlům Evropské unie. Členskému státu, který je poruší, hrozí žaloba u Evropského soudního dvoru a následně poměrně vysoká pokuta.

bitcoin_skoleni

Musí je mít.

Karel Kühnl na nákup tater dost spěchá. Na konci dubna se dokonce vypravil přímo do výrobního závodu v Kopřivnici a prohlásil: „Armáda musí mít nové nákladní automobily. Považoval bych za logické, kdyby česká armáda používala z důvodů ekonomických i strategických český vůz. A tím je Tatra… Rozhodnout se musí do několika týdnů, protože první automobily chceme mít v armádě už v roce 2006. Peníze jsou vyčleněny.“
O tom, že armádní náklaďáky střední kategorie – stařičké vozy Praga „vé-tři-es“ – už přesluhují, nepochybuje snad vůbec nikdo. Ministerstvo obrany v čele s Kühnlovým předchůdcem Miroslavem Kostelkou proto navrhlo nákup nových vozů. Tater z Kopřivnice. Má jít téměř o tisícovku automobilů zhruba za miliardu korun. Ministr Kostelka svého času řekl, že když máme Tatru, „byl by nesmysl kupovat mercedesy nebo nějaké jiné zahraniční vozy.“
Kostelkův návrh vzala v květnu 2004 na vědomí i celá tehdejší Špidlova vláda a schválila usnesení, v němž se říká, že „…bude uzavřena kupní smlouva na pořízení automobilu terénního středního s firmou Tatra“. Bez výběrového řízení, prý proto, že jde o koupi vojenského materiálu důležitého pro zajištění obrany a bezpečnosti státu.
Problém je ale v tom, že na základě evropských norem a předpisů nejde v případě nákladních automobilů střední kategorie o techniku určenou výlučně k vojenským účelům a proto není výjimka nákupu bez tendru přípustná. A to ani v případě, když nákup organizuje armáda.
Přímý nákup bez tendru by evropské normy umožňovaly pouze v případě, že by nakupované vozy měly být opancéřovány nebo vybaveny napevno připevněnými zbraňovými systémy. Tak tomu ale až dosud nebylo.
Kühnl nejprve tvrdil, že by rád nakoupil české tatry. Později mu jeho experti řekli o „evropském problému“ a on otočil. Vypadalo to, že přece jen uvažuje o vypsání férového tendru. Pak ale přišel s argumentem, že bude schopen „tento střední terénní automobil dostat do škatulky válečný materiál“, a vyhlášení tendru nebude třeba. Na tom trvá dodnes: „Zajímal jsem se o to, zda je možné tento vůz zařadit pod pojem vojenský výrobek. Podle mě takto označován být může, nic mu nechybí,“ řekl na konci dubna.

Chování úřadů sledujeme.

Na riziko, že nákup Tater bez tendru může prakticky kdokoli napadnout u Evropské komise, upozorňoval týdeník EURO již několikrát. Poprvé hned v prosinci 2004. Nyní se ukazuje, že minimálně jedna z konkurenčních firem Tatry již opravdu uvažuje o tom, že postup českého ministerstva obrany napadne. „Aniž bych chtěl předjímat další postup firmy DaimlerChrysler AG, lze v případě avizovaných kroků české armády její reakci s velkou pravděpodobností očekávat,“ odpověděl týdeníku EURO generální ředitel Poličských strojíren Jaroslav Trávníček na dotaz, zda by se jako uchazeči o armádní zakázku obrátili v případě nevyhlášení soutěže s protestem na Evropskou komisi. Na vysvětlenou: Poličské strojírny mají s firmou DaimlerChrysler uzavřenou smlouvu o spolupráci při pokusech prodat armádě nákladní mercedesy. „DaimlerChrysler AG chování úřadů pečlivě sleduje…“ dodal Trávníček.
Z dalších odpovědí šéfa Poličských strojíren vyplývá, že souboj armáda versus Mercedes může být poměrně tvrdý. Trávníček totiž tvrdí, že se česká armáda záměrně snaží změnit podmínky nákupu nákladních vozidel, a to tak, aby nemusela vyhlašovat tendr a mohla bez potíží nakoupit tatry. Nejprve prý vyzvala některé výrobce, aby jí předložili předběžné nabídky včetně cenových kalkulací. S vysvětlením, že takto získané informace budou sloužit jako podklady k vyhlášení výběrového řízení. Najednou je ale všechno jinak. „Chování Armády ČR je zvláštní. Po získání veškerých technických a cenových údajů se pravděpodobně snaží měnit zadání, aby mělo charakter dodávky speciální techniky určené výlučně pro vojenské účely,“ uvedl šéf Poličských strojíren Trávníček. Dodává, že armáda do zadání může doplnit požadavek na „přípravu na lafetaci“, případně na „pancéřování kabiny“. „To dále zbytečně prodraží cenu vozidla, a tím i zatíží všechny daňové poplatníky,“ vyvozuje Trávníček.

  • Našli jste v článku chybu?