Menu Zavřít

Táborák dohořel

7. 11. 2003
Autor: Euro.cz

Reklamní trh

PRAHA (flp) - Jedenáct let zveřejňovala Asociace komunikačních agentur (AKA) žebříček svých členů podle hrubého zisku. Letošní čísla však budou poslední. Asociace podlehla tlaku agentur, které si publikaci svých hospodářských výsledků - údajně kvůli obavám jejich zahraničních matek ze zkreslování výsledků - nepřejí.
Změna by, jak pro týdeník EURO uvedl ředitel AKA Jiří Mikeš, mohla prospět menším a středním komunikačním agenturám. „Pro velké zadavatele bylo běžné, že si do výběrového řízení automaticky pozvali někoho z top 10 a o menších firmách neuvažovali. Bez vodítka, kterým žebříček AKA byl, budou zadavatelé muset více vycházet z konkrétní práce agentur, což bude právě pro malé a střední firmy dobrou příležitostí,“ tvrdí šéf instituce.
Někteří šéfové marketingu velkých zadavatelů se domnívají, že záměr agentur žebříček nezveřejňovat nebude mít na tuzemský trh zásadní vliv. „Rozhodujeme se podle zkušeností s jednotlivými agenturami, žebříčku AKA jsme nikdy příliš pozornosti nevěnovali,“ tvrdí šéf marketingu Pražských pivovarů Petr Dvořák. Souhlasí s ním i náměstek generálního ředitele České pojišťovny pro obchod a marketing Petr Kopecký, který dříve působil jako šéf jedné z největších reklamních agentur MARK/BBDO. „Žebříček byl málo věrohodný už od začátku, působil jako hra na schovávanou při táboráku,“ domnívá se manažer. Naopak ředitel marketingu jiného velkého reklamního zadavatele, který však vzhledem k úzké vazbě na reklamní agentury nechce být jmenován, soudí, že absence žebříčku znesnadní orientaci na tuzemském reklamním rynku. „Nezveřejnění finančních ukazatelů komunikačních společností svědčí o jejich pokrytectví,“ uvádí zdroj a dodává, „když nás při tendrech přesvědčují o tom, abychom jim svěřili reklamní rozpočet, tváří se jako mistři světa. Když se však mají alespoň částečně odhalit, jejich mistrovství končí.“

bitcoin školení listopad 24

Derniéra 2002
Agentura hrubý zisk (tis. korun)
Young & Rubicam 312 597
Leo Burnett Advertising 292 308
Mark/BBDO 280 147
Euro RSCG New Europe 272 058
Ark Thompson 243 500
McCann-Erickson 210 000
Ogilvy & Mather 189 631
Publicis 146 700
BBK Advertising 131 454
Lowe GGK 115 950
Zdroj: AKA

  • Našli jste v článku chybu?