Menu Zavřít

Tahač, a létá

26. 11. 2009
Autor: Euro.cz

Co mají společného závodní tým Buggyra a Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze?

FIN25

Co mají společného závodní tým Buggyra a Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze?
Buggyra je v současné době nejúspěšnějším závodním tahačem starého kontinentu. David Vršecký s jedním ze dvou týmových kolosů o výkonu bezmála dvou tisíc koní letos jako druhý trucker české historie (po Martinu Kolocovi) obhájil titul mistra Evropy v závodech tahačů. V roce 2004 v dubajské poušti zajel Vršecký dosud platný světový rychlostní rekord: 281,7 km/hod. Od loňska je také držitelem „svěťáku“ na jeden kilometr s pevným startem (průměrná rychlost 171,9 km/hod.). To vše na strojích, které se rodí ve vývojovém centru týmu Buggyra v České republice na základě vlastních technologických konceptů závodního speciálu i motoru.
Ústav letadlové techniky ČVUT vyvíjí unikátní prototyp dmychadlového propulzoru (zařízení, které dodává letadlu tah) určeného pro pohon ultralehkých letounů. Na rozdíl od pístového motoru s vrtulí se v případě vyvíjeného prototypu jedná o ventilátor v kompozitním tunelu – na jedné straně tunelu je nasáván vzduch, ventilátor mu dodá energii a tryska v zadní části upraví rychlost vzduchu takovým způsobem, aby propulzor vytvářel žádaný tah. Díky této alternativě ke klasickému vrtulovému motoru by se mohli piloti ultralightů dočkat vyšší cestovní rychlosti spolu s požitkem podobným řízení proudového letadla. Nehledě na to, že „cool-jet“, neboli studený propulzor, neprodukuje nebezpečné horké spaliny, o možnosti uplatnění i v oblasti bezpilotních prostředků nemluvě.
V pátek 20. listopadu mechanici Buggyry a vědci z ČVUT připevnili třímetrový „tunel“ na kabinu tahače. „V praxi jsme si vyzkoušeli, že na rychlostním superspeciálu Buggyra lze zkoušet nový typ propulzoru i ve vysokých rychlostech, aniž by se musel stavět drahý prototyp letounu,“ reagoval na výsledky mobilního testování při rychlostech okolo 250 kilometrů v hodině vedoucí projektu Robert Theiner z ČVUT. Ani tým Buggyra neodejde z testování s prázdnou. „Věda k našemu sportu patří. A ČVUT je mimořádně renomovaný a perspektivní partner,“ potvrzuje sportovní ředitel Buggyry Jan Kalivoda. Brzy by buggyry mohli ukazovat soupeřům místo zádí podvozky.

  • Našli jste v článku chybu?