Americká firma Nikola Motor chce změnit nákladní dopravu a chystá se na expanzi do Evropy. Nákladní tahače mají jezdit na vodík. Oficiálně vozidlo představí příští rok.
Firma z amerického Salt Lake City plánuje konkurovat elektrickým tahačům Semi od firmy Tesla. Představila nákladní vůz, který má být vybaven palivovými články a jezdit na vodík. Pro evropský trh počítá s nákladním tahačem Tre.
Tahač mají pohánět kromě baterií i právě palivové články a na vývoji se podílí německá firma Bosch. Výkon motorů by měl dosahovat až 1000 koní a dojezd bude podle konfigurace 500 až 1200 kilometrů.
Zakladatel firmy Trevor Milton tvrdí, že elegantní nákladní vůz je ideálním řešením pro dopravu v Evropě. Pilotní provoz by měl začít v roce 2020 v Norsku. Firma hledá i vhodné místo pro továrnu v Evropě.
Se sériovou výrobou počítá mezi roky 2022 až 2023. Prototyp vozu chce představit na přehlídce Nikola World v dubnu 2019 v americkém Phoenixu.
V květnu Nikola Motor podala žalobu na firmu Tesla kvůli okopírování designu tahače Semi. Požaduje odškodnění ve výši dvou miliard dolarů. Automobilka Tesla představila elektrický tahač Semi na konci roku 2017. Výroba měla začít příští rok, zřejmě dojde k posunutí termínu.
Hlavním problémem rozšíření projektu vodíkových tahačů může být nedostatek stanic s vodíkem. Firma tvrdí, že vytvoří největší síť stanic s vodíkem na světě ve spolupráci se společností Nel. Chce používat energii z obnovitelných zdrojů na elektrolýzu vody. Nejčastější metodou výroby vodíku je v současnosti spalování zemního plynu, při kterém vzniká oxid uhličitý.
Dále čtěte: