V obou velkých automobilkách v ČR vrcholí odborová jednání na téma mezd. Zatímco ve Škodě Auto prosazují odboráři pro letošní rok dle předsedy Kovo Jaroslava Povšíka dvouciferný růst - tedy nejméně desetiprocentní -, TPCA vyjednává se zástupci zaměstnanců hlavně o systému benefitů.
Martin Jahn, šéf škodovácké personalistiky, vypracoval nový systém odměňování, který by měl více zohledňovat výkony jednotlivců. To se odborům nelíbí, protože by došlo ke snížení základu a růstu v pohyblivé složce. „Konkrétní návrhy představíme jak my, tak vedení automobilky až osmého února,“ říká Povšík. Průměrná mzda ve Škodě nyní dosahuje (bez započtení příjmů managementu) přibližně sedmadvaceti tisíc korun, což je o sedm tisíc více, než činí český průměr. „Zaměstnancům nabídneme zajímavé platy i bonusy. Situace z před dvou let by se neměla opakovat,“ tvrdí Jahn. Tím připomíná výstražnou stávku, kterou odboráři uspořádali, aby si vymohli sedmiprocentní nárůst mezd.
Podrobnosti k jednáním o platech prozatím TPCA neuvádí. „Roli budou hrát i poslední dostavěné byty, které nám má město Kolín předat,“ říká viceprezident firmy Jiří Černý. V TPCA jsou nemanažerské platy v průměru nižší než ve Škodovce, a to zhruba o čtyři tisíce korun.
Obě společnosti zažily extrémně úspěšný rok. Škoda zvýšila prodej o téměř dvanáct procent a počtem bezmála 550 000 vyrobených vozů slavila historicky největší roční produkci. Dobře si vedla i TPCA, která dosáhla své maximální výrobní kapacity tří set tisíc aut, o něž roste zájem v Evropě.