Jako většina průmyslových podniků v Česku se i kolínská TPCA začíná potýkat s nedostatkem lidí s odborným středním vzděláním. Nejvíce chybí kvalifikovaní svářeči nebo nástrojáři. „Tento nedostatek pracovní síly je znát po celé zemi, není to problém nějakého specifického odvětví,“ říká výrobní ředitel TPCA Jiří Černý. Tvrdí, že problém by za několik let mohl ohrozit celý obor. „Společně s rostoucí poptávkou po určitých profesích roste i cena takových dělníků. Vyšší náklady se logicky promítají do cen výrobků. A u malých vozů, které děláme, je jakékoliv navýšení ceny z konkurenčních důvodů nemyslitelné,“ doplňuje Černý.
Firma se proto rozhodla ovlivnit nabídku na pracovním trhu pomocí CzechInvestem řízeného programu rozvoje středních škol IQ Auto. Vzhledem k tomu, že Česko stojí na špičce evropského žebříčku investic do automobilového průmyslu, vzniká zvýšená poptávka po odborné pracovní síle nejen na úrovni vysokoškoláků, ale i absolventů specializovaných středních škol a učňovských oborů. Projekt IQ Auto předpokládá úzkou spolupráci mezi středním odborným školstvím a průmyslovými podniky v regionu za účelem přípravy studentů dle požadavků praxe.
„Bude nutné překonat úvodní období, než dostudují první takto školení studenti, ale pak by se měla situace začít zlepšovat,“ míní Černý. Vzhledem k postupnému náběhu Hyundaie je třeba využívání programu IQ Auto posílit. Černý dodává: „Nemyslím si sice, že by Hyundai nějakým zásadním způsobem musel přetahovat naše zaměstnance, a ani v tomto smyslu nechystáme nějaká zvláštní opatření, ovšem bez výraznější podpory vzdělávání v nedostatkových profesích by třetí velká automobilka tento problém zřejmě ještě více zvýraznila.“